Kontaktní údaje na affil webu: nic nestojí a mohou vám přinést i výhody
Článek o výhodách uvádění kontaktních informací na affil webech
Na internetu je dodnes spousta webových stránek, kterým chybí kontaktní údaje. A přestože tato povinnost je v zákoně už minimálně od roku 2008 dodnes je spousta podnikatelů a provozovatelů webových stránek, kteří tuto povinnost ignorují. Pojďme se tedy blíže podívat jak na to, aby vše bylo správně a nehrozila vám případná pokuta.
Povinné údaje na webových stránkách
Dle zákona je každá podnikající osoba ať už fyzická či právnická, která používá webové stránky pro své podnikání, povinna dle zákona č. 89/2012 Sb., paragraf 435, odstavec 1 uvádět na svých stránkách své jméno, sídlo a identifikační údaj. A pokud je podnikatel zapsaný v obchodním či veřejném rejstříku, tak i tyto údaje. Tak hovoří suchá řeč zákonů. Co to ale znamená pro affiliate publishery.
V první řadě je potřeba si ujasnit, zda jste podnikající osoba, nebo ne. Pokud nejste, nemáte dle zákona povinnost kontaktní údaje uvádět. Nicméně, jak se dočtete níže je to i tak pro vás lepší. Pokud ovšem podnikající osoba jste povinnost uvádět potřebné údaje na svém webu máte.
OSVČ musí uvádět tyto údaje:
· jméno a příjmení,
· identifikační číslo,
· místo podnikání,
· údaje o zápise do živnostenského rejstříku,
· pokud je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku, je povinen uvádět údaje o tomto zápisu, včetně oddílu a vložky.
Právnická osoba musí uvádět tyto údaje:
· název společnosti,
· identifikační číslo,
· adresu sídla,
· údaj o zápisu do obchodního rejstříku, a to včetně oddílu a vložky.
A cože vám hrozí, když tuto povinnost neplníte? V extrémním případě to může být pokuta až 100.000,- Kč a to by pravděpodobně bylo pro většinu affiliate publisherů likvidační, nebo přinejmenším velice nepříjemné. A kontroly, které má na starost příslušný živnostenský úřad opravdu probíhají. Proto se určitě vyplatí si najít chvilku a tyto potřebné údaje na své stránky doplnit. Není to zas tak náročné.
Kam údaje na webu uvést
Zákon neurčuje, kde přesně máte tyto údaje uvést, ale měli by být snadno dohledatelné. Nasnadě je tedy umístit kontaktní informace do patičky webové stránky. Případně můžete vytvořit samostatnou podstránku, kde uvedete potřebné údaje a odkaz na tuto stránku vložíte do hlavního menu, případně do menu v patičce. Pokud nabízíte uživatelům ke stažení nějaký materiál (např. e-book apod.), je vhodné tyto údaje uvádět i v těchto materiálech.
Níže pár příkladů z affiliate webů, které jsou veřejně známé.
Crosta.cz – odkaz „Kontakt“ v patičce směřující na samostatnou podstránku. Obsahuje kontaktní formulář, jméno společnosti, adresu, identifikační údaje, zápis do obchodního rejstříku a email
Vasekupony.cz – základní informace jako název společnosti, adresa a email v patičce webu, další podrobnosti na samostatné podstránce pod odkazem „Kontakt“ v patičce webu, která obsahuje kromě výše uvedeného také identifikační údaj, zápis v obchodním rejstříku a kontaktní formulář.
Svetfitness.cz - odkaz „Kontakt“ v patičce směřující na samostatnou podstránku, která obsahuje jméno a příjmení provozovatele, emailovou adresu, identifikační údaj. Zajímavé doplnění kontaktní stránky může být i uvedení odkazů na profily na sociální sítě, kde jste aktivní.
Rumrecenze.cz - odkaz "Kontakt" v patičce webu, směřující na samostatnou podstránku, kde je uveden, jak provozovatel, včetně IČ, tak email a telefon a dokonce i informace pod který živnostenský úřad spadá.
Jak vidíte, není to žádná věda. A pokud používáte nějaký CMS jako například Wordpress, je vytvoření podstránky, doplnění potřebných informací a vložení do menu otázkou chvilky a máte hotovo.
Výhody uvádění kontaktních údajů
Pokud si říkáte, že to všechno je sice pěkné, ale co z toho budu mít já. Hlavní benefit pro vás bude, že můžete mít klidné spaní, protože máte splněnou další z mnoha zákonných povinností, které vám stát ukládá.
Další nezanedbatelnou výhodou je skutečnost, že stránky, které uvádějí potřebné kontaktní údaje, vypadají v očích návštěvníků důvěryhodněji a profesionálněji. Díky tomu můžete získat potřebnou důvěru svých návštěvníků a ti vám to poté mohou oplatit tím, že si od vás raději koupí váš produkt/službu, nebo si nechají doporučit produkt/službu na kterou odkazujete pomocí affiliate linků.
S tím souvisí i druhý aspekt a to, že s vámi mohou někteří inzerenti odmítnout spolupráci právě z důvodu, že neuvádíte kontaktní údaje na svých stránkách. Působí to poté podezřele a někteří inzerenti mohou být na toto velice citliví. Pokud to s affiliate marketingem myslíte opravdu vážně a chcete být v očích inzerentů důvěryhodní, je doplnění těchto údajů to nejmenší, co můžete udělat.
Mluví se i o určitém vlivu na SEO (Search Engine Optimization) a tím lepšímu umístění vašich stránek v rámci výsledků vyhledávání. Jde především o aktualizaci s názvem E.A.T. tedy Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (česky Odbornost Důvěryhodnost Autorita). A v části důvěryhodnost je obsaženo mít na webu kontakt na kterém můžete provozovatele webu kontaktovat. Více o této aktualizaci na https://moz.com/blog/google-e-a-t. Takže neuvedení kontaktních informací může mít na nějaký vliv i na vaše pozice. Spíše je potřeba počítat s horšími pozicemi v případě neuvedení než s lepšími při uvedení. Ale proč si zbytečně snižovat v očích vyhledávače Google hodnocení, když doplnit údaje je otázkou chvilky.
Pokud nevíte, co jsou aktualizace Google, tak jde o to, že Google vyvíjí algoritmus, který na základě mnoha informací vyhodnocuje webové stránky a snaží se na váš dotaz najít a doporučit vždy ten nejlepší výsledek. Proto je potřeba tento algoritmus neustále vyvíjet a aktualizovat. V minulosti to bylo ve znamení velkých aktualizací, které nesli název jako Penguin, Panda apod. V dnešní době jde o záležitost, kdy se algoritmy aktualizují průběžně každý den. A právě update E.A.T. je jedním z nich. Více o google aktualizacích si můžete přečíst na https://www.seoprakticky.cz/slovnik-pojmu/google-update/.
A poslední výhoda, která mě k povinnosti mít kontakt na svém webu napadá, je možnost, že vám díky tomu přijde zajímavá nabídka na spolupráci. Díky které můžete získat oproti své konkurenci další výhody ať už v podobě většího zisku, produktů pro recenze, nebo zpětného odkazu od spolupracující firmy. A to se vždy hodí.
Shrnutí výhod
- Klidné spaní :)
- Vyšší důvěryhodnost v očích návštěvníků, ale i inzerentů
- Určitý vliv na pozice ve výsledcích vyhledávání
- Možnost dojednat spolupráce, které by vám byli jinak skryté
A má to i nějaké nevýhody?
Asi jedinou nevýhodu, kterou bych v uvádění kontaktních informací na svém webu viděl je ta, že vám mohou občas psát/volat návštěvníci, aby se zeptali na nějaké banálnosti. Pokud nechcete řešit takové telefonáty, tak na web nemusíte uvádět telefonní číslo, stačit bude e-mail, nebo kontaktní formulář. Pomoci může vytvořit i stránku nejčastějšími dotazy FAQ a odkaz na tuto stránku dát před e-mailovou adresu, nebo kontaktní formulář. Otravných dotazů vás to sice nezbaví, ale jejich počet se tak může snížit.
Závěr
Jak vidíte povinnost uvádět na svém webu kontaktní informace není, tak náročná ani na čas, ani technicky. A výhody, které z toho plynou určitě převyšují riziko případné vysoké pokuty ze strany živnostenského úřadu za nedodržení tohoto nařízení. Bylo by proto škoda nevěnovat těch pár minut vytvořením podstránky s potřebnými informacemi, či doplněním potřebných údajů do patičky.
Zdroje
Zákon č. 89/2012 Sb., paragraf 435, odstavec 1 - https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p435-1
E.A.T. aktualizace - https://moz.com/blog/google-e-a-t
Google aktualizace - https://www.seoprakticky.cz/slovnik-pojmu/google-update/
Článek - https://www.pruvodcepodnikanim.cz/clanek/co-vse-by-mel-splnovat-firemni-web/
Článek - https://azlegal.cz/mate-firemni-web-pozor-na-vysoke-pokuty-za-chybejici-povinne-udaje/