CZAFFIL: Proč vás nepropagují všichni affiliate partneři?

Jaký je svět affiliate partnerů – jak fungují a co je pro ně důležité? Kde se zapojí do propagace? A jak je to v eHUBu? Více v tomto článku.

Adam Hájek
29.06.2023
blog picture

Po delší době jsme se pro vás rozhodli připravit článek, který přibližuje svět affiliate partnerů – jak fungují a co je pro ně důležité. Právě v affiliate je totiž cesta k úspěchu ještě o něco víc lemována vzájemným porozuměním a důvěrou ve spolupráci. Věnovat následujících pár minut tomuto textu se tak určitě vyplatí, nejde o tolik banální téma, jak se na první pohled může zdát.

Co se v článku dozvíte:

  1. Kdo je affiliate partner a co dělá
  2. Jak uvažuje při zapojování se do programů
  3. Ve které síti propagovat – jak na tom partneři jsou
  4. Jak se zapojují noví partneři do eHUBu?
  5. Lokální orientace, individuální přístup
  6. Závěrem

Kdo je affiliate partner a co dělá

Úvodem lehký základ. Affiliate partneři (někdy též tvůrci obsahu nebo tzv. Publisheři) tvoří spolu s inzerenty a jejich programy základní stavební jednotku toho, čemu říkáme affiliate marketing. Hrají klíčovou roli právě skrze využití svého reklamního prostoru pro propagaci produktů a služeb. Jejich hlavním cílem je přivádět konverzní zákazníky a získávat za jejich objednávky či jiné požadované akce provize. Takové uživatele nalézají ve svém publiku, které se svou tvorbou a dalšími aktivitami snaží neustále rozšiřovat a oslovovat. 

Je také potřeba ujasnit si, jak se takoví partneři mezi sebou liší, což typicky ovlivní podoba jejich propagace; mezi hlavní patří:

  1. obsahové projekty – blogy, recenzní weby, osobní stránky apod., generující vlastní obsah
  2. influenceři – ti mají blízko k obsahovým partnerům a výkonnostního modelu čím dál tím více využívají, svou propagaci realizují skoro výlučně jen na sociálních sítích
  3. katalogy – tzv. agregátory, zpracovávající obsah či zboží dle RSS nebo XML feedu
  4. leadgen – specificky orientovaní na získávání potencionálních zákazníků, které přemění v leady (projev zájmu o službu/produkt)
  5. mailing – disponují databází kontaktů, které osloví s předmětnou nabídkou
  6. cashback – vybrané portály umožňující svým uživatelům získat část peněz z objednávky nazpět
  7. kupónové projekty – svou propagaci orientují na komunikování slevových akcí a kupónů, zaměřují se (podobně jako cashbacky) primárně na cenově senzitivní uživatele
  8. ostatní – sem lze zařadit mnoho dalších typů, které vzhledem k četnosti a podobě propagace běžně nepovažujeme za samostatnou skupinu (subsítě, AI projekty typu chatbotů a další)

Dalším parametrem ke srovnání je jejich velikost. Na jednom konci nalezneme malé affiláky s vlastním (typicky blogovým) projektem a audiencí od řádů stovek uživatelů, na druhém pak mediální domy a skupiny, pro které je affiliate jen dílčím modelem monetizace v celkovém portfoliu aktivit a kteří mají dosah až do milionů čtenářů/návštěvníků. Mezi tím nalezneme všechny ostatní.


A kolik takových partnerů z Česku působí? To lze těžko blíže určit. Záleží, zda počítáme jen ty „tuzemského původu“ nebo i zahraniční propagující na našem trhu, zda jen ty, kteří se k využití affilu u konkrétní sítě nebo individuálního programu registrovali, dále jak moc aktivní jsou – takto bychom mohli vytvořit mnoho kritérií. V naší síti aktuálně působí zhruba 7 400 partnerů. Je také potřeba dodat, že celkové počty nejsou vlastně příliš relevantní – každý partner je jiný, jinak velký a generuje odlišné výsledky.

Jak uvažuje při zapojování se do programů

Při rozhodování, do kterého affiliate programu se zapojí, zvažuje affiliate partner několik faktorů:

  1. Prvním takovým je relevance nabídky. Partner hledá programy, které jsou relevantní pro jeho cílovou skupinu a obsah, který publikuje. Je důležité, aby nabízené produkty či služby odpovídaly zájmům a potřebám jeho návštěvníků, což zajišťuje vyšší pravděpodobnost konverzí.
  2. Dalším faktorem je kvalita nabízených produktů nebo služeb. Partner přirozeně preferuje produkty a služby, které jsou dostatečně kvalitní a důvěryhodné. Snaží se propagovat pouze ty, které by sám doporučil svému publiku. Kvalitní nabídka také přináší vyšší důvěryhodnost a loajálnost partnerových návštěvníků. V návaznosti na to se posuzuje i známost samotné značky (brandu).
  3. Provizní nastavení je dalším klíčovým faktorem. Partner zhodnotí provizní modely a sazby, které program nabízí. Snaží se najít programy, které poskytují atraktivní provizní podmínky a kterému zajistí maximální zhodnocení jeho propagačních aktivit.
  4. Technická infrastruktura a podpora jsou také důležité. Partner hledá programy s dobře vyvinutou technickou infrastrukturou (tzv. trackingem), která mu umožní snadnou a zabezpečenou propagaci. Zároveň je důležitá podpora a komunikace ze strany programu (u nás vždy skrze dedikovaného affiliate managera), která umožňuje efektivní spolupráci. V eHUBu partnerům ještě přidáváme bližší statistická data (např. o míře schvalovatelnosti či rychlosti schválení) jednotlivých programů tak, aby si dokázali lépe vymodelovat potenciální výsledky pro vlastní účely.
  5. Posledním základním faktorem je shoda s pravidly a omezeními programu. Partner se ujišťuje, že pravidla programu jsou v souladu s jeho strategií a činností. Respektuje pravidla týkající se reklamních metod, například používání PPC reklamy nebo sociálních sítí. Příliš přísné (ač ospravedlnitelné) podmínky mohou část partnerů dokonce odradit. S inzerenty jejich nastavení vždy konzultujeme a upozorníme na možné dopady.


Míra váhy jednotlivých faktorů se liší právě podle typu affiliate partnera, ne vždy se nutně postupuje v tomto pořadí. Nicméně z toho můžeme vyčíst, co je pro něj důležité. Na tomto základě partner analyzuje a srovnává různé affiliate programy a rozhoduje se, do kterého z nich se zapojí. Zvolení toho správného zvyšuje šanci na úspěšnou propagaci a tím i vyšší a četnější získané provize. Je naším cílem poskytnout co možná nejvíce takových informací, a být tak pro partnery maximálně transparentní.


Každý z týmu affiliate managerů se pravidelně zaměřuje na rozvoj a support partnerské základny

Ve které síti propagovat – jak na tom partneři jsou

Existuje názor z části rozšířený na straně inzerentů, že pro vhodné navýšení počtu přiváděných objednávek přes affiliate je vhodné mít spuštěný program ve vícero sítích naráz. Až na specifické výjimky není tato cesta nikdy optimální. Jedním důvodem je, že větší a zkušenější partneři působí v mnoha sítích zároveň, nedrží se pouze jednoho providera, zároveň při identických podmínkách stejného programu nemají důvod měnit jednu síť za druhou. Specifikem každé sítě pak je přístup k akvizici partnerů nových, jejich onboarding a asistence při rozvoji propagace, tedy aby se z nich v kratším čase taktéž stali zkušenější hráči.

Jak se zapojují noví partneři do eHUBu?

Do eHUBu se registrují vyšší desítky nových partnerů měsíčně. Někteří z nich se obratem zapojují do propagace konkrétních programů, protože již předem vědí, jak na to, a mají vybrané, co budou propagovat. Ostatní partneři si nejprve nechávají poradit, jak technicky propagaci realizovat a do jakých programů se nejlépe zapojit. Snažíme se jim v tom co nejvíce pomoci, aby mohli ideálně co nejdříve začít efektivně propagovat, a tím získávat více provizí.

Lokální orientace, individuální přístup

V eHUBu věnujeme práci s partnery velké úsilí a má to i svou specifickou podobu. Každý affiliate manager pravidelně aktivně vyhledává a oslovuje nové projekty, pro které by monetizace přes affiliate dávala smysl. K jejich vyhledání využíváme nejrůznější nástroje ale i klasický search přes klíčová slova. Vždy se zaměřujeme na oblasti témat našich inzerentů, což zvyšuje relevanci pro potenciální spolupráce. Pokud o to mají zájem, domlouváme si úvodní konzultaci, na které možnosti spolupráce blíže rozebereme a vymyslíme společnou strategii.

Zaregistrovaný partner pak dále využije našich služeb a zkušeností, pokud mu není cokoli jasné – ať už jde o praktické záležitosti typu užití odkazů, analýzu výsledků či obsahové doporučení, kam svou propagaci nasměrovat. Zároveň má k dispozici praktickou příručku, z níž může dále čerpat. Po určitém čase se podíváme na dosažené výsledky a v případě potřeby se opět domluvíme na konzultaci - partner má tak prostor růst rychleji. Během společné komunikace získáváme feedback a nejrůznější podněty nebo požadavky, na základě kterých rozvíjíme administraci, co do funkcionalit nebo třeba UX.

Závěrem

Nových partnerů neustále přibývá a dělá nám radost, že právě naši síť rádi hojně využívají. Každý z nich je individuální a vyžaduje takový přístup. Affiliate manageři u nás pravidelně asistují v rozvoji jejich propagace a aktivně vyhledávají nové možnosti spolupráce. Pomáháme tak budovat pro všechny přívětivé a funkční prostředí :)


Adam Hájek
Affiliate Manager

Další články

blog picture
07.04.2025 Rubrika
Affiliate programy Brilianty.cz a Danfil.cz (AffilBox) přechází pod eHUB
Pokud propagujete Brilianty.cz a Danfil.cz skrze jejich vlastní program, čtěte! Od 1. 5. 2025 přechází program kompletně do eHUB!
blog picture
01.04.2025 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2025. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?
blog picture
13.03.2025 Rubrika
Veřejné programy v eHUB přechází do stavu "Ke schválení"
Doposud veřejné programy v eHUB přechází do stavu ke schválení - co to znamená pro partnery?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.