Je affiliate marketing vhodným kanálem pro můj e-shop?

Chtěl bych vlastní affiliate program pro svůj e-shop nebo službu. Je pro mě vhodný? Odpověď se dozvíte v článku!

Lukáš Jabůrek
08.06.2020
blog picture

Je affiliate marketing vhodný pro můj e-shop/službu?

Takovou otázku by si měl položit každý majitel projektu, který se rozhodne pro spuštění affiliate programu.

Může se zdát, že když „platíte pouze za reálně uskutečněné objednávky“, je affiliate marketing vhodný pro jakýkoli typ e-shopu nebo služby. Bohužel tomu tak není.

Níže bych rád přiblížil několik charakteristik vašeho projektu, na které byste se měli zaměřit při rozhodování o spuštění affil programu. Z dlouholetých zkušeností se nám tyto charakteristiky jeví jako nejvíce důležité, nicméně mohou nastat i výjimky.

Je proto potřeba ke každému potencionálnímu inzerentovi přistupovat individuálně a vyhodnotit jeho možný přínos affiliate programu. Zároveň na konci článku shrnu, pro koho naopak není affiliate program tím vhodným marketingovým kanálem.

Hlavními charakteristikami, které je potřeba vyhodnotit před spuštěním programu jsou:

  • 1/ Velikost e-shopu (obrat, počet objednávek)
  • 2/ Segment a marže
  • 3/ Lokálnost
  • 4/ Sezónnost
  • 5/ Reference

1/ Velikost e-shopu (obrat, počet objednávek)

Z dlouhodobého hlediska máme zkušenosti, že affiliate program je v průměru schopen podílet se na celkovém obratu e-shopu přibližně z cca 8-10 %. Z toho důvodu je důležitá velikost samotného e-shopu. Nejde ani tak o obrat, jako o počet objednávek. Pokud třeba prodáte 10 produktů v celkové hodnotě 100 000 Kč a 1 000 produktů za 100 000 Kč, je to značný rozdíl.

V návaznosti na podíl affiliate marketingu na celkovém obratu/počtu objednávek e-shopu je proto vhodné dosahovat alespoň na 300-500 objednávek měsíčně. V tom případě je pro Vás (při splnění i dalších podmínek), affiliate program již vhodný.

S počtem objednávek je spojena i návštěvnost na webu a průměrná výše objednávky. Partneři totiž rádi propagují e-shopy, které jsou alespoň trochu známé, mají nějakou historii a mohou jim důvěřovat a opřít se o nějaké dosavadní výsledky na základě nichž budou moci očekávat potencionální výsledky jimi vložené práce do propagace.

2/ Segment a marže

Segment prodávaného zboží je velmi důležitou složkou při rozhodování o spuštění affiliate marketingu. Pokud nabízíte segment, po kterém je velká poptávka a neexistuje žádný konkurenční affiliate program, vyhráli jste! Naopak v případě, že existuje mnoho e-shopů ze stejného segmentu, které mají svůj affiliate program, bude jeho spuštění složitější a bude závislé i na dalších aspektech (provize, délka cookies, slevové kupóny apod.).

Podobně je tomu i s marží. Je zřejmé, že s větší marží lze nabízet vyšší provizi a tím být i atraktivnější pro partnery. Pokud máte nízkou marži (v řádech nižších jednotek procent), bude provize pro partnery nízká a pokud navíc průměrná hodnota objednávky nebude vysoká a konkurence bude schopna nabídnout více, nebudou partneři chtít tento program s největší pravděpodobností propagovat.

3/ Lokálnost

Nabízíte službu pouze lokálně (např. rozvoz potravin pouze v jednom městě)? S největší pravděpodobností není affiliate marketing pro vás vhodným kanálem.

Partneři totiž ve většině případů působí na větších územích a zacílit svůj obsah na konkrétní službu v konkrétní oblasti je pro ně relativně obtížené. Výjimkou může být nějaká již zaběhlá a fungující služba, která je dobře známá.

4/ Sezónnost

Pokud nabízíte sezónní zboží (bazény, lyže apod.) a doufáte, že ve slabých měsících affiliate marketing podpoří vaše slabé prodeje, není tomu tak. Partneři se naopak řídí sezónností produktů a na základě nich poté vytváří obsah k propagaci. Sezónnost hraje také důležitou roli pro spuštění programu, kdy se při vhodném načasování může výrazně podílet na výsledcích.

5/ Reference

Heureka.cz, Zboží.cz, Facebook a další kanály, kde lze hodnotit váš e-shop, jsou rovněž pro spuštění důležité. Partneři většinou doporučují váš e-shop nebo službu na základě své vlastní zkušenosti nebo ostatních referencí. Pokud tak budete mít špatné reference, partneři raději budou propagovat vašeho konkurenta, který má na internetu lepší hodnocení než vy. Čím lepší hodnocení, tím větší pravděpodobnost nákupu a s tím spojená provize pro partnera.

Pro koho není affiliate marketing vůbec vhodný?

  • Plánuji spustit e-shop nebo mám úplně nový e-shop a chci podpořit prodeje
  • Mám desítky až nižší stovky objednávek měsíčně s nízkou průměrnou výší objednávky
  • Mám e-shop nebo službu, která působí lokálně a mám nízkou marži
  • Nemám čas na jiné marketingové aktivity a proto chci affiliate marketing, aby mi někdo přiváděl návštěvnost a vykonával marketingovou činnost za mě

Splňuji všechny důležité "požadavky" - co dále?

Pokud jste na základě tohoto článku vyhodnotili váš e-shop či službu jako vhodnou pro affiliate marketing, neváhejte nás kontaktovat! Stačí vyplnit jednoduchý formulář zde a my se s vámi spojíme a probereme vše potřebné :)

Lukáš Jabůrek
Affiliate manager team leader

Další články

blog picture
03.04.2024 Rubrika
Affiliate není jen o e-commerce! Jaké další segmenty skvěle fungují?
Rozhodli jsme se vám přiblížit téma, které bychom mohli stručně nazvat jako „affil mimo ecommerce“. O co jde, jací partneři toto propagují a kdy dává smysl affil využít? Přečtěte si v našem článku.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Reálná zkušenost CSS partnera v affiliate síti
Po úvodním teoretickém článku k CSS jsme ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovname.cz připravili case study zaměřenou na CSS v affiliate z pohledu partnera. Jak hodnotí spolupráci a jaké byly výsledky? Přečtěte si.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2024. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.