Co je affiliate marketing? Zjistěte jak funguje tato forma spolupráce pro e-shopy i partnery

Dříve jsme ze všech stran slyšeli, jak je PPC reklama výhodná. Vždyť platíte pouze za prokliky. Jak moc je v tom případě výhodné platit jen za uskutečněný prodej? Právě to je affiliate marketing.

Tato forma reklamy je na raketovém vzestupu, v ČR a SR hlásí růst ročního obratu o 68 %. Využívají jej největší CZ a SK e-shopy jako je Alza, Mall, Kasa, UrbanStore, Baťa, Čedok a další – affiliate program jim odhadem generuje 5-15 % celkového obratu.

Co je affiliate marketing

Jde o spolupráci e-shopu s externími prodejci neboli affiliate partnery. Jejich odměnou jsou předem stanovená procenta z prodeje.

Mezi partnery mohou být jednotlivci, známí youtubeři a blogeři, celé magazíny a portály… víceméně kdokoliv. Prodeje se sledují pomocí unikátních odkazů, přes které affiliate partneři směřují zákazníky na stránky e-shopů.

Jaké tedy plynou pro e-shopy výhody a nevýhody affiliate marketingu?


VÝHODY PRO E-SHOPY

Platí provize jen za uskutečněné obchody. Za storno či vrácené zboží v zákonné lhůtě 14 dní se provize neplatí. Počítá se z částky bez DPH a bez dopravy.

Affiliate partneři jsou motivováni dělat kvalitní reklamu, bez prodejů nemají odměnu.

Když eshop získá stálého zákazníka, který v budoucnu nakupuje přímo přes stránky, provize z prodejů odpadá.

Mezi prodejci jsou schopní influenceři a otevírají cestu k publiku, které je jinak těžké a nákladné oslovit.

Řada obchodů neví, jak s affiliate marketingem začít, nebo jak ho dělat efektivně. Obchody, které affiliate reklamu správně uchopí, získávají výhodu před konkurencí.

NEVÝHODY PRO E-SHOPY

Je nutné se o systém starat – komunikovat, organizovat, fakturovat. Vedení úspěšného affiliate programu vyžaduje minimálně 10-15 hodin týdně.

Nekalé praktiky partnerů – mohou poškozovat pověst, nebo se snažit okrádat falešnými objednávkami.

Menší obchody těžko získávají šikovné partnery. Prodat neznámé zboží je totiž náročnější, než prodávat zboží oblíbeného obchodu, který vede vlastní reklamní kampaně. Zkušený partner to ví a obchody si vybírá.

Nutnost investovat do měřící platformy, která vyhodnocuje prodeje. Je to poměrně nákladné, český AffilBox stojí v lepší verzi 19 990 Kč + DPH ročně, zahraniční softwary jsou ještě dražší.


Ať už se jedná o nevýhody affiliate marketingu u e-shopů nebo partnerů, tak většinu z nich lze snadno odstranit či redukovat. Jak?

Jak vše zjednodušit

Vždy se vyplatí spojit s někým, kdo ví, co dělá. Platí to i v affiliate marketingu.

eHUB.cz se zabývá affiliate marketingem od A do Z. Pro obchody vše naplánuje, nastaví a spravuje. Úspěšným partnerům zase nabízí řadu výhod (výkonnostní bonusy, články pro podporu prodeje, motivační soutěže). Proto e-shopy získávají propagaci od těch nejlepších – a to v profesionálním vedení zkušené agentury.

Agentura se stará o zájmy obchodů i partnerů. Celý chod affiliate programu pravidelně analyzuje, vyhodnocuje a reportuje.

Pohled na čísla – co vyděláte a co zaplatíte

Affiliate program pro e-shop zpravidla generuje 5-15 % celkového obratu. Pokud máte eshop, spočítejte si to, jde o reálný předpoklad.

Příklad:

Máte obchod s nábytkem.

Na základě výše marže, dalších reklamních aktivit a analýzy konkurence usoudíte, že bude vhodné nastavit provizi na 10 %.

Během týdne vám 10 partnerů získá 10 objednávek v hodnotě 5 tisíc. Tím vzniká obrat 500 000 korun (10 partnerů x 10 objednávek x 5000 tržba = 500 000).

Všem partnerům dohromady vyplatíte 50 000 korun (500 000 tržba / 10 % provize = 50 000).

Docela výhodná reklama, že?

Navíc každý affiliate partner právě vydělal 5 000 korun za týden.

Zkrátka win-win spolupráce.

Kde se skrývají affiliate partneři

Affiliate reklama je ukrytá na různých místech. Většinou však jde o relevantní a smysluplnou reklamu, která má pro zákazníka přínos. Nejde o otravné billboardy, jde o užitečné články a pomoc zákazníkům.

Součástí affiliate programu jsou cashback portály (vrací zákazníkům peníze z nákupu), produktové katalogy (pomáhají vybrat vhodný výrobek), blogy, magazíny, youtube kanály (baví a radí) i jiné stránky.

Jak by měl správně fungovat affiliate partner? Podívejte se na naší infografiku.

Technická stránka věci

Když chce e-shop začít s affiliate marketingem, na své stránky umístí skript (podobně jako třeba pro google analytics). Každý z affiliate partnerů dostane unikátní kód, přes který na e-shop odkazuje. Jakmile zákazník klikne na odkaz, jeho vstup se zaznamená přes měřící platformu pro affiliate a zákazník je přiřazen k partnerovi.

Důležitou roli hraje zákazníkovo nastavení cookies. Cookies soubory jsou potřeba k identifikaci zákazníka a jeho přiřazení k partnerovi. Pokud je zákazník vymaže či vyprší jejich platnost (většinou je nastavena na 30 dnů), provizi není možné vyhodnotit. Obecně se však dá říci, že 85 % prodejů je uskutečněno do 3 dnů od prvního kliknutí.

Používání více médií je zatím také stále problém. Pokud zákazník přečte článek partnera na mobilu a objeví eshop, nákup však provede až později na počítači přímo přes stránky prodejce, identifikace partnera není možná. Rovněž některé programy jako AdBlock či Tor znemožňují správné přiřazení objednávky.

Jak začít s vlastním affiliate programem?

Jsou dvě možnosti.

Budete svým vlastním affiliate managerem. Strávíte hodiny samostudiem, prvotním nastavováním a zprovozňováním. Najít schopné partnery bude to nejtěžší.

Počítejte také s investicí do platformy a se zmíněnými 10-15 hodinami týdně, které budete muset věnovat správě affiliate programu. Bez toho to fungovat nebude.

V této podobě již affiliate marketing není pro mnohé e-shopy dostatečně atraktivní.

Proto je zde druhá možnost.

Profesionální affiliate manager

Všechno už ví, zná výkonné partnery přímo z vašeho segmentu. Na začátku provede analýzy a na základě svých zkušeností navrhne nejlepší postup. Vše vám vysvětlí, bude se o systém starat místo vás a vy budete dostávat jen pravidelné reporty – a zisky.

Také vás ochrání před podvodnými praktikami, do kterých za tu dobu už vidí, a bude kontrolovat úroveň reklamy.

Takhle to alespoň vypadá u nás, v eHUB.cz. Náš tým tvoří odborníci se specializací na nejrůznější obory. Dostanete osobního affiliate managera, který rozumí potřebám vašeho trhu a bude vám vždy k dispozici.

Vždy také rádi přivítáme nové šikovné partnery.

Jak se stát affiliate partnerem?

Nemusíte být známá hvězda youtube ani vlastnit úspěšný blog. Vybudovat si stabilní příjem sice není otázka týdne a budete pro to muset něco udělat, ale vše se lze naučit a můžete začít úplně od nuly.

Rádi vám v tom pomůžeme.

Autor článku

Milan Pichlík

Milan Pichlík

Co-owner
milan@ehub.cz

Další články

Black Friday 2020

Jeden z největších předvánočních nákupních svátků - BLACK FRIDAY - se blíží a inzerenti si připravili mnoho zajímavých akcí

Continue reading

Jak se daří nám a Publisherům – aneb pár čísel za říjen

Přehled dat za říjen 2020. Zajímá vás jaké je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem a kolik si vydělali nejlepší partneři?

Continue reading

Přehled vzdělávacích článků za září - říjen 2020

Další várka článků, podcastů a videí, které jsme vybrali v průběhu září a října a které vám, doufáme pomohou ve vašem affiliate snažení.

Continue reading

Komentáře