Co je affiliate marketing? Zjistěte jak funguje tato forma spolupráce pro e-shopy i partnery

Dříve jsme ze všech stran slyšeli, jak je PPC reklama výhodná. Vždyť platíte pouze za prokliky. Jak moc je v tom případě výhodné platit jen za uskutečněný prodej? Právě to je affiliate marketing.

Milan Pichlík
19.02.2020
blog picture

Dříve jsme ze všech stran slyšeli, jak je PPC reklama výhodná. Vždyť platíte pouze za prokliky. Jak moc je v tom případě výhodné platit jen za uskutečněný prodej? Právě to je affiliate marketing.

Tato forma reklamy je na raketovém vzestupu, v ČR a SR hlásí růst ročního obratu o 68 %. Využívají jej největší CZ a SK e-shopy jako je Alza, Bonami, Benu, Notino, Vivantis a další – affiliate program jim odhadem generuje 5-15 % celkového obratu.

Co je affiliate marketing

Jde o spolupráci e-shopu s externími prodejci neboli affiliate partnery. Jejich odměnou jsou předem stanovená procenta z prodeje.

Mezi partnery mohou být jednotlivci, známí youtubeři a blogeři, celé magazíny a portály… víceméně kdokoliv. Prodeje se sledují pomocí unikátních odkazů, přes které affiliate partneři směřují zákazníky na stránky e-shopů.

Jaké tedy plynou pro e-shopy výhody a nevýhody affiliate marketingu?


VÝHODY PRO E-SHOPY

Platí provize jen za uskutečněné obchody. Za storno či vrácené zboží v zákonné lhůtě 14 dní se provize neplatí. Počítá se z částky bez DPH a bez dopravy.

Affiliate partneři jsou motivováni dělat kvalitní reklamu, bez prodejů nemají odměnu.

Když eshop získá stálého zákazníka, který v budoucnu nakupuje přímo přes stránky, provize z prodejů odpadá.

Mezi prodejci jsou schopní influenceři a otevírají cestu k publiku, které je jinak těžké a nákladné oslovit.

Řada obchodů neví, jak s affiliate marketingem začít, nebo jak ho dělat efektivně. Obchody, které affiliate reklamu správně uchopí, získávají výhodu před konkurencí.

NEVÝHODY PRO E-SHOPY

Je nutné se o systém starat – komunikovat, organizovat, fakturovat. Vedení úspěšného affiliate programu vyžaduje minimálně 10-15 hodin týdně.

Nekalé praktiky partnerů – mohou poškozovat pověst, nebo se snažit okrádat falešnými objednávkami.

Menší obchody těžko získávají šikovné partnery. Prodat neznámé zboží je totiž náročnější, než prodávat zboží oblíbeného obchodu, který vede vlastní reklamní kampaně. Zkušený partner to ví a obchody si vybírá.

Nutnost investovat do měřící platformy, která vyhodnocuje prodeje. Je to poměrně nákladné, český AffilBox stojí v lepší verzi 19 990 Kč + DPH ročně, zahraniční softwary jsou ještě dražší.


Ať už se jedná o nevýhody affiliate marketingu u e-shopů nebo partnerů, tak většinu z nich lze snadno odstranit či redukovat. Jak?

Jak vše zjednodušit

Vždy se vyplatí spojit s někým, kdo ví, co dělá. Platí to i v affiliate marketingu.

eHUB.cz se zabývá affiliate marketingem od A do Z. Pro obchody vše naplánuje, nastaví a spravuje. Úspěšným partnerům zase nabízí řadu výhod (výkonnostní bonusy, články pro podporu prodeje, motivační soutěže). Proto e-shopy získávají propagaci od těch nejlepších – a to v profesionálním vedení zkušené agentury.

Agentura se stará o zájmy obchodů i partnerů. Celý chod affiliate programu pravidelně analyzuje, vyhodnocuje a reportuje.

Co je to affiliate program

Affiliate program, známý také pod affiliate kampaň, se týká jednoho konkrétního e-shopu nebo služby a jejich nabídky za přivedeného zákazníka/klienta. Každý affiliate program má svoji charakteristiku, jako je provize, délka cookies (atribučního okna), podmínky propagace, interval schvalování, omezení partnerů a další.

Každý affiliate partner, pokud splňuje podmínky propagace, si může požádat o zapojení do affiliate programu. Následně, pokud je do něj schválen, může začít s propagací.

Affiliate síť vs. vlastní (krabicové) řešení

Jaký je rozdíl mezi affiliate sítí a vlastním (krabicovým) řešením? Obě řešení mají svá pro a proti a své určité charakteristiky.


Affiliate síť

O vše se stará přidělený affiliate manager (komunikace, hlídání podmínek, fakturace, řešení problémů, sledování výsledků).

Časová náročnost pro e-shop maximálně jednotky hodin měsíčně.

Okamžitý přístup k tisícům partnerů a jejich možné oslovení.

Jedna faktura za celý affiliate program, o vyplácení jednotlivých partnerů se stará síť.

Know-how affiliate managera a sítě.

Platíte provizi síti z každé realizované objednávky.

Support a podpora – pomoc při nejasnostech, technických problémech a dalších dotazů.

Vlastní (krabicové) řešení

O vše se musíte starat sami, případně platit externího zaměstnance, který se o program bude starat.

Časová náročnost nižší desítky hodin měsíčně, aby program fungoval.

Varianta, kdy začínáte absolutně bez partnerů.

Nutnost vyplácet jednotlivé partnery, kterých mohou být až stovky.

Bez znalostí affilaite marketingu je to velmi trnitá a dlouhá cesta.

Neplatíte žádnou provizi, ale trávíte s programem čas a případně platíte externímu zaměstnanci.

Nutnost hlídat si výsledky a kontrolovat správnou funkčnost připisování provizí.

Pohled na čísla – co jako e-shop vyděláte a co zaplatíte

Affiliate program pro e-shop zpravidla generuje 5-20 % celkového obratu. Pokud máte eshop, spočítejte si to, jde o reálný předpoklad. Podíl na celkovém obratu se odvíjí od mnoha proměnných, jako je velikost e-shopu a známost značky, segment, nastavená provize, množství a kvalita reklamních prvků (XML feed a další), aktivní podpora ze strany inzerenta apod.

Příklad:

Máte obchod s nábytkem.

Na základě výše marže, dalších reklamních aktivit a analýzy konkurence usoudíte, že bude vhodné nastavit provizi na 10 %.

Během týdne vám 10 partnerů získá 10 objednávek v hodnotě 5 tisíc. Tím vzniká obrat 500 000 korun (10 partnerů x 10 objednávek x 5000 tržba = 500 000). Všem partnerům dohromady vyplatíte 50 000 korun (500 000 tržba / 10 % provize = 50 000).

Docela výhodná reklama, že? Navíc každý affiliate partner právě vydělal 5 000 korun za týden.

Zkrátka win-win spolupráce.

Kde se skrývají affiliate partneři

Affiliate reklama je ukrytá na různých místech. Většinou však jde o relevantní a smysluplnou reklamu, která má pro zákazníka přínos. Nejde o otravné billboardy, jde o užitečné články a pomoc zákazníkům.

1/ cashback portály - vrací zákazníkům peníze z nákupu. Disponují obrovským množstvím uživatelů, na které mohou cílit reklamu, aktuální akce, slevy, realizovat soutěže a další.

2/ produktové katalogy - pomáhají vybrat vhodný výrobek. Pracují s XML feedy a nabízejí zákazníkům možnost výběru produktů z nabídky několika e-shopů najednou. Ideální pro porovnání vlastností, cen a dalších charakteristik.

3/ blogy, magazíny, youtube kanály - baví a radí. Obsahové projekty nejčastěji představují e-shop/službu, recenzují produkty, sdílejí své zkušenosti apod.

4/ kupónové portály – nepřeberná nabídka slev a akcí. Na kupónových portálech lze nalézt slevy a akce e-shopů a zákazníci si tak mohou vybírat mezi aktuálními nabídkami a vybrat tu nejvýhodnější.

Každý typ affiliate partnera má určitou charakteristiku a ke každému je nutné přistupovat jinak, jinak na něj nahlížet a jinak s ním spolupracovat.

Jak by měl správně fungovat affiliate partner? Podívejte se na naší infografiku.

Jaké je složení partnerů v naší síti?

Kdo vás, jako e-shop, bude v eHUB propagovat? Největší podíl na přivedených provizích mají obsahové projekty (magazíny, katalogy, youtube kanály apod.), které tvoří více než 40 %! Přes 20 % tvoří cashback portály, 15 % kupónové weby a 25 % ostatní typy partnerů.

Technická stránka věci

Když chce e-shop začít s affiliate marketingem, na své stránky umístí skript (podobně jako třeba pro google analytics). Každý z affiliate partnerů dostane unikátní kód, přes který na e-shop odkazuje. Jakmile zákazník klikne na odkaz, jeho vstup se zaznamená přes měřící platformu pro affiliate a zákazník je přiřazen k partnerovi.

Důležitou roli hraje zákazníkovo nastavení cookies. Cookies soubory jsou potřeba k identifikaci zákazníka a jeho přiřazení k partnerovi. Pokud je zákazník vymaže či vyprší jejich platnost (většinou je nastavena na 30 dnů), provizi není možné vyhodnotit. Obecně se však dá říci, že 85 % prodejů je uskutečněno do 3 dnů od prvního kliknutí.

Používání více médií je zatím také stále problém. Pokud zákazník přečte článek partnera na mobilu a objeví eshop, nákup však provede až později na počítači přímo přes stránky prodejce, identifikace partnera není možná. Rovněž některé programy jako AdBlock či Tor znemožňují správné přiřazení objednávky.

Jak začít s vlastním affiliate programem?

Budete svým vlastním affiliate managerem. Strávíte hodiny samostudiem, prvotním nastavováním a zprovozňováním. Najít schopné partnery bude to nejtěžší.

Počítejte také s investicí do platformy a se zmíněnými 10-15 hodinami týdně, které budete muset věnovat správě affiliate programu. Bez toho to fungovat nebude.

V této podobě již affiliate marketing není pro mnohé e-shopy dostatečně atraktivní.

Proto je zde druhá možnost.

Profesionální affiliate manager / affiliate síť

Všechno už ví, zná výkonné partnery přímo z vašeho segmentu. Na začátku provede analýzy a na základě svých zkušeností navrhne nejlepší postup. Vše vám vysvětlí, bude se o systém starat místo vás a vy budete dostávat jen pravidelné reporty – a zisky.

Také vás ochrání před podvodnými praktikami, do kterých za tu dobu už vidí, a bude kontrolovat úroveň reklamy.

Takhle to alespoň vypadá u nás, v eHUB.cz. Náš tým tvoří odborníci se specializací na nejrůznější obory. Dostanete osobního affiliate managera, který rozumí potřebám vašeho trhu a bude vám vždy k dispozici.

Vždy také rádi přivítáme nové šikovné partnery.

Jak se stát affiliate partnerem a kolik si můžete vydělat?

Nemusíte být známá hvězda youtube ani vlastnit úspěšný blog. Vybudovat si stabilní příjem sice není otázka týdne a budete pro to muset něco udělat, ale vše se lze naučit a můžete začít úplně od nuly.

Určitě si pokládáte důležitou otázku – kolik si můžu affiliate propagací vydělat? Všechno se odvíjí od toho, kolik času budete ochotni svému projektu věnovat. Důležité je také vytrvat! Odměnou za úvodní, celkem náročnou a někdy i zdlouhavou práci vám bude první provize. Další pak už budou jen přibývat a vy budete moci sledovat, jak vyděláváte více a více.

Co můžeme pro start affiliate propagace poradit? Určitě si vybrat téma, které vás bude zajímat a bude vám blízké. Zaměřit se na kvalitní obsah a nepolevovat ve snaze svůj projekt neustále rozvíjet. Hodně číst a sledovat různá fóra/skupiny, kde se často dozvíte zajímavá know-how zkušených affiláků.

Je těžké odhadovat, kolik si můžete vydělat. Může to být od desítek korun měsíčně až po desítky tisíc. Záleží na segmentu, kterému se budete věnovat, jak moc se mu budete věnovat a jak moc velkou přidanou hodnotu svým čtenářům přidáte.

Rádi vám se vším pomůžeme.

Milan Pichlík
Co-owner

Další články

blog picture
03.04.2024 Rubrika
Affiliate není jen o e-commerce! Jaké další segmenty skvěle fungují?
Rozhodli jsme se vám přiblížit téma, které bychom mohli stručně nazvat jako „affil mimo ecommerce“. O co jde, jací partneři toto propagují a kdy dává smysl affil využít? Přečtěte si v našem článku.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Reálná zkušenost CSS partnera v affiliate síti
Po úvodním teoretickém článku k CSS jsme ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovname.cz připravili case study zaměřenou na CSS v affiliate z pohledu partnera. Jak hodnotí spolupráci a jaké byly výsledky? Přečtěte si.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2024. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.