Optimalizace rychlosti načítání webových stránek: jak na to

Rychlost vašeho webu určuje váš výdělek v pozici affiliate partnera: Jediná sekunda zpoždění znamená rozdíl tisíců korun. Své stránky naštěstí zrychlíte i vlastními silami.

Milan Pichlík
28.07.2023
blog picture

Na velikosti vašich webových stránek záleží. Jejich velikost má přímý vliv na rychlost načítání v prohlížeči uživatele. Platí jednoduchá rovnice: čím rychleji se web načte, tím spíše z něj člověk neodejde.

Podle studie agentury Portent má B2C web, který se načte za 1 sekundu, konverzní poměr 2,5x vyšší než web, který se načte za 5 vteřin. Když se stránky načtou za 1 sekundu, průměrná míra (cílové) konverze je téměř 40 %. Při načítání 2 sekundy konverze klesá na 34 %. Po třech vteřinách se počet konverzí začne vyrovnávat na 29 % a dosáhne svého nejnižšího bodu po 6 vteřinách načítání. Při jakékoli době načítání stránky nad 5 sekund se bavíme o zhruba polovičním konverzním poměru oproti rychlému webu. 

Každá sekunda zpoždění tak snižuje konverzní poměr cca o 5 %. V řeči čísel to znamená, že pokud je váš měsíční zisk z affiliate programu 6 000 korun a váš web se načítá o tři vteřiny déle, než by se nahrával po optimalizaci, přicházíte každý rok o více než 10 tisíc Kč. Tedy o částku, kterou by vygenerovali návštěvníci, kteří odešli ještě před vykreslením stránek.

Rychlost načtení stránek je navíc jedním z faktorů, podle kterých hodnotí vyhledavače kvalitu webu. Rychlost tak přímo určuje pozici stránek ve výsledcích vyhledávání. A umístění zase určuje míru proklikovosti; na první výsledek klikne přes 30 % lidí, na druhé místo přes 15 %. První pětice výsledků pak „sebere“ téměř 3/4 uživatelů.

Pouze 30 % českých a slovenských webů poskytuje pozitivní mobilní uživatelskou zkušenost (UX) ⁠ – což znamená, že více než dvě třetiny mají stále prostor pro zlepšení. Pomalá webová stránka snižuje návratnost každého halíře investovaného do reklamy. Pokud má uživatel během prohlížení negativní zkušenost, je pravděpodobnější, že stránku opustí, což snižuje počet konverzí.

Jak rychlost webu změřit?

Google PageSpeed Insight

Google PageSpeed Insight vám po zadání webové adresy ukáže, do jaké míry je web optimalizovaný – pro počítače i mobilní zařízení. V přehledném seznamu se dozvíte, co a jak opravit. Takto dopadl náš web:

Zdroj: PageSpeed Insights

GTMetrix

Komplexnější software, který bere v potaz např. i dobu odezvy webu na uživatele na druhé straně světa (pro náš web se konkrétně měřila doba doručení na sever ve Vancouveru). Výsledkem je opět seznam atributů, které je třeba optimalizovat.

Zdroj: GTMetrix

Dalším užitečným nástrojem je Web Page Test, který změří odezvu vašich stránek ze serveru v Praze – lépe tak ilustruje realitu načítání webu v Česku.

Co především určuje rychlost vašich stránek?

  1. zvolený hosting, typ tarifu a nastavení HTTPS
  2. počet požadavků v rámci HTTP protokolu,
  3. lokace serveru, na kterém je web fyzicky uložený,
  4. velikost stránek,
  5. dynamické přizpůsobení obsahu rychlosti načítání webu.

Krok první: zmenšete velikost stránek

Nejdůležitější položka při optimalizaci rychlosti načítání webu. Souhlasí s tím i tuzemský odborník na hosting a servery Ivan „Drago“ Sárközi:

Majitelé stránek se dnes zaměřuje na rychlost webu. Většinu obsahu můžete jednoduše optimalizovat do té míry, že návštěvník stahuje v podstatě jen statický obsah. Provozovatelé se své stránky snaží často zrychlit hrubým výpočetním výkonem, což je ale dožene – nelze totiž výkon navyšovat donekonečna. Mnohokrát se mi osvědčilo investovat čas a skripty pořádně odladit.

Komprimace fotografií na webu

Typický problém: Ilustrace a fotky zabírají příliš mnoho místa a zpomalují načítání stránek.

Řešení: Převeďte obrázky na „browser-friendly“ formát JPEG a zmenšete je na velikost, ve které se objeví na webu. Vyhněte se úpravě velikosti pomocí kódu v těle stránky. Využijte nástroj Image Converter.

Nakonec fotografii/obrázek komprimujte aplikací Optimizilla nebo Compressor.io. Velikost souboru tak snížíte až o 90 %, rozdíl ale vaši čtenáři nepoznají.

Fotografie před a po komprimaci nástrojem Compressor.io. Velikost první fotky je 1 047 kb, druhý snímek je o 47 % menší (573 kb). (Zdroj: flickr.com)

Redukce vizuálního obsahu

Typický problém: Příliš mnoho fotografií a ilustrací na webu.

Řešení: Zvažte nižší počet ilustrací a fotek (a myslete na to při návrhu webu). Minimalismus a „vzdušnost“ efektivitu stránky často dokonce zvyšuje. Skvělý článek o prázdném prostoru napsal Ondřej Ilinčev.

Využívání mezipaměti

Typický problém: Při opakované návštěvě se web načítá celý znovu.

Řešení: Využijte mezipaměti webového prohlížeče. Speciální nástroje uloží při první návštěvě do zařízení návštěvníka dočasné zdrojové soubory vašeho webu. Při další návštěvě je pak není potřeba stahovat – stránky se načtou o poznání rychleji. Důležité je to zejména u obsahových webů.

Mezipaměť prohlížeče vám dovolí využívat WordPress plugin Super Cache (návod, jak jej nastavit, pochází z pera Tomáše Cirkla) nebo W3 Total Cache.

Minifikace zdrojového kódu

Typický problém: Kvůli nestrukturované kódu se web načítá pomaleji.

Řešení: Odstraňte ve zdrojovém kódu prázdné místo, poznámky a nerelevantní značky. Využijte minifikační nástroj Minifier (CSS a JavaScript) nebo aplikaci Refresh-sf (HTML, CSS a JavaScript).

Minifikací CSS stylů se zdrojový kód hlavní strany affiliateagency.cz zmenšil ze 73,4 kb na 19,2 kb. Minifikace během vývoje webu může způsobit problémy se zobrazováním slideru, stránkováním apod. Provádějte ji vždy až po dokončení stránek – a se zálohou po ruce. (Zdroj: refresh-sf.com)

Komprese webu

Typický problém: Webové stránky zabírají příliš mnoho místa a načítají se pomalu.

Řešení: Web s velikostí nad 100 kb se vyplatí komprimovat pomocí nástroje GZip. Obsah se pak načítá postupně, dle toho, co si uživatel prohlíží. Kompresí zmenšíte velikost svého webu o 50 až 90 % – ve výsledku se stránky budou načítat až 10krát rychleji.

Využívání komprese na svém webu zjistíte jednoduchým testem na stránce Check GZIP Compression

Krok druhý: zajistěte rychlejší načítání webu

Druh a lokace serveru, na kterém je váš web umístěný, hraje v rychlosti stránek zásadní roli. Hostingové společnosti bývají terčem kybernetických útoků. Záleží pak na kvalitě technického zázemí a zkušenosti administrátorů, jak a zda dokáží výpadkům webu předejít a opravit je. Bude-li váš web často nedostupný, nebudou mít uživatelé důvod se vracet.

Převedení hostingu vždy řešte až po zmenšení velikosti stránek – právě v nich tkví jádro problému s rychlostí webu.

Zrychlení rozsáhlých webů pomocí VPS

Typický problém: Web se kvůli hostingu načítá pomalu.

Řešení: Převeďte svůj e-shop či rozsáhlou prezentaci na virtuální server (VPS). Na klasickém hostingu se váš web dělí o výpočetní kapacitu serveru se stovkami dalších prezentací. U VPS se na provoz vašeho webu dedikuje větší výpočetní výkon; stránky zrychluje také algoritmus, vyvinutý provozovatelem daného VPS.

Rozdíl mezi hostingem a VPS spočívá mj. v dostupné výpočetní kapacitě. (Zdroj: crazyegg.com)

V Česku kvalitní VPS poskytují např. vas-hosting.cz, spolehlive-servery.cz, hostingsolutions.cz nebo netio.cz. Tyto společnosti se nebojíme doporučit. 

Krok třetí: snižte množství požadavků HTTP protokolu

Zobrazení webu v prohlížeči uživatelů má pod palcem HTTP protokol. Zajišťuje komunikaci mezi serverem, na kterém je váš web hostovaný, a samotným prohlížečem. Pokud je požadavků příliš mnoho, načítají se stránky neúměrně dlouho.

Kombinace kaskádových stylů

Typický problém: Web se kvůli množství zdrojových souborů pro kaskádové styly (CSS) a Javascript (JS) vykresluje pomalu.

Řešení: Zkombinujte kaskádové a Javascript styly do jednoho souboru souboru a nastavte asynchronní načítání pomocí pluginu WP Rocket:

WP Rocket umožňuje rychlé a snadné zkombinování CSS a JS souborů do jednoho. (Zdroj: wp.rocket.me)

Krok čtvrtý: přibližte svůj web uživateli

Rychlost načítání webu záleží i na fyzické lokalitě serverů, které vaše stránky hostují. Čím větší vzdálenost, tím pomalejší načítání. Zatímco mezi českým klientem a tuzemským hostingovým serverem je nejvýše několik stovek km, v zahraničí jde v extrémních případech o 12 000 a více kilometrů.

Content Delivery Network

Typický problém: Kvůli obrovské vzdálenosti mezi uživatelem a hostingovým serverem je načítání webu extrémně pomalé.

Řešení: Využijte kvalitní Content Delivery Network. Data svého webu strategicky rozmístěte na servery v lokalitách, ve kterých se pohybují vaši uživatelé a potenciální zákazníci.

Pomocí CDN svůj web přiblížíte kterémukoliv uživateli na světě. (Zdroj: gtmetrix.com)

Využijte např. světově působící, českou společnost CDN77.



Milan Pichlík
Co-Owner

Další články

blog picture
07.04.2025 Rubrika
Affiliate programy Brilianty.cz a Danfil.cz (AffilBox) přechází pod eHUB
Pokud propagujete Brilianty.cz a Danfil.cz skrze jejich vlastní program, čtěte! Od 1. 5. 2025 přechází program kompletně do eHUB!
blog picture
01.04.2025 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2025. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?
blog picture
13.03.2025 Rubrika
Veřejné programy v eHUB přechází do stavu "Ke schválení"
Doposud veřejné programy v eHUB přechází do stavu ke schválení - co to znamená pro partnery?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.