Jak funguje Google CSS a proč se hodí do affiliate
V posledních měsících velmi diskutované téma. Jak využít CSS v affilu? A hodí se pro každého? Přečtěte si v následujícím článku, který jsme připravili ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovnáme.cz.

Co se v článku například dozvíte:
- jak model CSS partnerů vznikl
- jak rozlišíte, kterým CSS Partnerem je produkt propagován
- jak je to s vlivem CSS na CPC kampaně inzerenta
a mnoho dalšího :-)
CSS je anglickou zkratkou pro Comparison Shopping Service a jedná se o službu pro porovnávání cen produktů a zobrazování těchto produktů v produktových reklamách na Google.
Špetka historie
Nejde ale o takovou novinkou, jak by se mohlo zdát. Pokud se podíváme na vyhledávání jakéhokoliv produktu na Googlu, vždy hned na začátku vyhledávání najdeme kolonku s Google Nákupy, kde se nám zobrazí jednotlivé produkty, které odpovídají našemu vyhledávacímu dotazu. Tyto produkty bylo možné dříve v okénku Nákupů najít pouze pokud e-shop využíval službu Nákupy od Google. Pod daným produktem se pak zobrazila hláška “Z webu Google”. A tak tomu je dodnes.
ALE!
V roce 2017 v návaznosti na pokutu ve výši 2,42 miliard eur uloženou Evropskou komisí společnosti Google za porušení antimonopolních pravidel Evropské unie vznikl program Comparison Shopping Service. Google podle Evropské unie zneužil tržní dominanci svého vyhledávače tím, že poskytl nelegální výhodu své službě porovnávání zboží. Od té doby musel Google zpřístupnit trh i jiným srovnávačům zboží, a tak vznikli CSS Partneři jako právě například české Srovnáme či později evropské Selltoro.
Změna CSS Partnera se pak projeví pouze v hlášce pod daným produktem, kde místo “Z webu Google” bude zmíněn daný partner, tedy například “Z webu Srovname.cz”.
Všimněte si rozdílu v uvedení CSS zdroje - u CSS Partnera je uveden jeho web
A mimo jiné, dnes možnosti inzerce přes CSS Partnera můžete využít již ve 21 zemích.
K jádru pudla - jaké jsou výhody zapojení CSS Partnera do inzerce
Jako hlavní výhody zapojení můžeme zmínit určitě větší dosah kampaní i možnost vyššího zobrazení produktů před konkurencí. Tím, že inzerent zapojí jednoho či více CSS Partnerů, docílí toho, že i jiné subjekty budou inzerovat jeho produkty, tudíž možnost, že se zobrazí v okénku Google Nákupů vícekrát, se zvyšuje. Navíc je možnost, že tato doplňující propagace porazí v aukci konkurenci, a to znamená více okének Google Nákupů pro inzerenta a méně pro jeho konkurenta.
Pokud se bavíme o zapojení CSS Partnera přes affiliate síť, jsou zde i další výhody, které je třeba zmínit, a to jednoduchost zapojení CSS Partnera a hlavně propagace bez rizika. Inzerent si totiž v affiliate síti navolí výšku provize pro affiliate partnera a až v případě objednávky je partnerovi provize vyplacena. Za celou propagaci tedy inzerent nic neplatí. Navíc jsou provize udělovány jen v případě zaplacené a nestornované objednávky. V eHUB síti CSS partnery jednoduše rozlišíte podle přiřazeného typu propagace "CSS".
A jaké mohou být naopak nevýhody zapojení CSS Partnera
Jako nevýhodu může inzerent určitě vnímat propagaci jeho produktů třetí stranou, popřípadě transparentnost takovéto propagace. Toto je ale samozřejmě na komunikaci mezi inzerentem a CSS Partnerem. Navíc si inzerent musí zvážit, zda mu propagace přes CSS Partnery, hlavně pokud se jich rozhodne zapojit několik, dává dle jeho strategie smysl a zda jich zvládne více pravidelně kontrolovat a vyhodnocovat si jejich efektivnost.
I to má své řešení. S vybranými CSS Partnery má právě z těchto důvodů inzerent možnost domluvit si exkluzivní zastoupení. Inzerent tak má pouze jednoho CSS Partnera, s nímž komunikuje a může efektivně vyhodnocovat jejich spolupráci.
Navíc CSS Partneři v affilu (včetně Selltoro i Srovnáme) nebidují inzerentům na brand, tyto prokliky tak zůstávají inzerentovi pro jeho interní propagaci. V eHUBu je toto plošně zakázáno u všech affiliate programů.
Pro koho je CSS Partner dobrou volbou
Zapojení CSS Partnera je určitě vhodné pro všechny velikosti e-shopů. Naopak CSS Partnera nelze zvažovat, pokud inzerent prodává služby.
Jaké může inzerent očekávat výsledky od CSS Partnera
Toto samozřejmě nelze predikovat dopředu, nicméně pokud se produkty inzerenta prodávají i bez zapojeného CSS, lze očekávat, že objednávky navíc od Partnera přijdou. Každý CSS Partner, kterého inzerent zapojí a nechá jej, aby mu produkty propagoval, zaujímá vlastní strategii a to, jak budou nákupní kampaně vypadat a jak budou produkty segmentovány a jak je bude optimalizovat. Tato strategie se i většinou liší od toho, jak své produkty propaguje sám inzerent, jelikož do jeho reklamních systémů nemá CSS Partner přístup. Proto se častokrát stává, že je inzerent příjemně překvapen, kolik nových konverzí mu CSS Partner za měsíc přivede navíc od toho, na kolik konverzí byl běžně zvyklý. Také má inzerent přístup k novému publiku, které pak může dále zpracovávat v remarketingu, a které CSS Partner nevyužívá.
Nejčastější dotaz: Nenavýší mi propagace přes CSS Partnera CPC na mých interních kampaních?
Toto je asi nejčastější otázka pro všechny CSS a je úplně legitimní. Nicméně tomu tak není! CSS Partner nezvyšuje inzerentovi CPC, jelikož to ani podle pravidel Google nelze. Nejlépe na to odpoví samotný Google, který na svých stránkách uvádí toto:
Pokud mým jménem inzeruje více služeb CSS, budu za reklamy v Nákupech platit víc?
Obchodníkovi nikdy nebude účtována cena ve výši vlastní nabídky postavené v aukci proti druhé stejné vlastní nabídce. Toto pravidlo platí bez ohledu na počet i typ služeb CSS, které obchodník využívá. Pokud jménem obchodníka podají nabídku dvě služby CSS, vítězná nabídka i cena zaplacená vítěznou službou CSS bude stejná, jako kdyby byly obě nabídky podány stejnou službou CSS.
Pokud reklamy vaším jménem podávají různé služby CSS, neznamená to, že se vaše nabídky budou opakovat nebo že za kliknutí na ně bude Google účtovat více.”
Jsou zde zodpovězeny i další nejčastější dotazy o tom, jak CSS funguje, jak funguje samotná aukce a jiné, proto určitě doporučíme i tuto stránku k přečtení.
A co na závěr?
Popsali jsme si fungování CSS Partnera ve spolupráci s affiliate sítí. Pokud by inzerent chtěl využívat CSS Partnera na přímou propagaci svých interních kampaní, také to lze a jsou tam ještě další drobná specifika.
Tímto článkem ale nekončíme, připravujeme pro vás případové studie, kde se detailněji podíváme na přínos CSS přes affil, jak pro partnera, tak inzerenta. Více dat a méně teorie :-)
Další články


