Přechod affiliate programu bez výpadku
Affiliate program Smarty.cz již bezmála rok funguje v síti eHUB. Jaký byl přechod programu z předchozího řešení?

Je to již bezmála třičtvrtě roku, co se affiliate program e-shopu Smarty.cz přesunul pod křídla affiliate sítě eHUB.cz. Do té doby fungoval program v konkurenční síti, kdy po vyhodnocení dosavadní spolupráce inzerent shledal, že program potřebuje změnu.
Důležité pro inzerenta pak při přechodu bylo, aby nedošlo k poklesu výsledků, které by mohly být s přechodem spojené.
Jak se podařilo tento problém vyřešit v eHUB? Jak program dále roste a co všechno se od spuštění změnilo? Čtěte dále v článku.
O Smarty.cz
Smarty.cz je předním prodejcem mobilních telefonů, tabletů, notebooků, příslušenství, ale také reproduktorů, sluchátek a nově spuštěného IT sortimentu. E-shop byl spuštěn v roce 2012 a za 8 let své existence si dokázal vybudovat stabilní pozici na trhu mezi dalšími velkými hráči v oboru. Společnost Smarty.cz provozuje také obchod iWant.cz, který je prémiovým prodejcem produktů značky Apple.
Za rok 2019 získal e-shop Smarty.cz ocenění od Heureka „Shop roku 2019 v kategorii Mobily a GPS“.
E-shop také neustále rozšiřuje svoji nabídku zboží, nejprve o sekci AUDIO-VIDEO a v roce 2020 také o segment IT (PC, Notebooky, Tiskárny, Monitory a další).
Nedílnou součástí marketingového mixu je již několik let i affiliate program (Smarty.cz), který nově doplnil i affiliate program e-shopu iWant.cz, spuštěný v červenci 2020.
Jak to všechno probíhalo?
Potřeba změny provozovatele affiliate řešení vyvstala již v létě roku 2019. Převážně se jednalo o potřebu změny v oblasti flexibility a nastavení programu, aktivní správy programu ze strany sítě, neustálý vývoj platformy, přizpůsobení se "na míru" požadavkům inzerenta a reakční doby ze strany provozovatele. Následně došlo k rozhodnutí ukončit program ve stávajícím řešení ke konci listopadu a začátkem prosince ho spustit v eHUB.cz.
Důležité je poznamenat, že šlo o spuštění programu tzv. na zelené louce, takže nedošlo k žádnému automatickému přesunu partnerů z jedné sítě do druhé či podobné věci.
Smarty.cz má od počátku spolupráce s eHUB nastavenou nejpokročilejší verzi trackingu, který nyní v eHUB využíváme. Sledujeme tak kromě standardních parametrů, jako jsou výše objednávky a její číslo, také status zákazníka (koncový/firemní), využití slevových kupónů a jejich hodnotu (sloužící k výpočtu PNO), platební metodu, překryv affiliate kanálu s dalšími marketingovými kanály, kategorie zboží a další.
Požadavkem inzerenta bylo hlavně to, aby nedošlo k propadu affiliate objednávek, obzvláště, když docházelo k přechodu v nejvytíženější části roku – před Vánoci.
Jak se nám v eHUB podařilo tento požadavek naplnit, se dozvíte dále.
Spuštění programu Smarty v síti eHUB bez výpadku
Program byl dle dohody spuštěn na začátku prosince, což připadalo na neděli. Jelikož se jednalo o předvánoční období, bylo potřeba co nejrychleji jednat a partnery oslovit a přesvědčit s propagací v nové síti. Většina partnerů již byla v síti eHUB zapojena s jinými projekty a proto pro ně nebylo přepnutí odkazů nijak složité. Jednalo se hlavně o ty největší partnery, kteří přívádějí většinu zákazníků e-shopu.
Teď už přichází řada na nejdůležitější graf tohoto článku. Zaměřili jsme se na počet transakcí měsíc před spuštěním a měsíc po, abychom dokázali porovnat nárůst (či pokles) výkonnosti po přechodu k novému provozovateli affiliate řešení.
Vývoj tak nejlépe popisuje následující graf:
Jak zachycuje graf a hlavně trend (znázorněný přerušovanou čárou), nedošlo během přechodu k propadu, došlo naopak k nárůstu počtu objednávek přivedených affiliate partnery. Celkově se pak průměrný počet objednávek přivedených affiliate partnery od počátku tohoto sledovaného období navýšil o cca 15 %.
I přes to, že informace o přechodu nebyla předem avizována a přechod byl realizován v neděli, se však podařilo rychle partnery oslovit a dostat se tak na původní počet objednávek, kdy jejich celkový počet dokonce narostl, ačkoli bychom neměli zapomenout na týden po Vánocích, kdy obecně lidé příliš nenakupují.
Akvizice nových partnerů
Permanentní akvizice nových partnerů je klíčovou činností každého našeho affiliate managera. S rostoucím počtem partnerů, kteří program propagují, totiž roste pravděpodobnost většího počtu přivedených objednávek. Zároveň roste i počet prokliků, zobrazení bannerů a dalších, které pomáhají budovat povědomí o značce.
V eHUBu se na tuto klíčovou aktivitu maximálně zaměřujeme. Sledujeme počet aktivních partnerů, tzn. těch, kteří přivedli alespoň jeden proklik k inzerentovi na web. Díky různým dostupným nástrojům, které dnešní internetové prostředí nabízí, se nám daří udržovat neustálý růst těchto aktivních partnerů. Sledujeme weby propagující konkurenci, nové weby, influencery a další. Tyto následně oslovujeme s nabídkou propagace vybraného e-shopu, v tomto případě právě Smarty.cz.
Graf aktivních partnerů můžete vidět zde:
Z grafu lze vyčíst růst počtu aktivních partnerů, kteří aktivně propagují inzerenta a přivedli alespoň jednu návštěvu. Celkově tak nárůst aktivních publisherů mezi prvním a posledním sledovaným měsícem je kolem 45 %!
Závěrem
Změna provozovatele affiliate řešení není jednoduché rozhodnutí. Pokud je však dobře fungující platforma schopna se přizpůsobit požadavkům, vše se správně nastaví, technicky připraví a následně je kvalitně odvedena práce affiliate managera, lze jakýkoli program přesunout bez výraznějších výpadků.
Na přechodu se kromě samotné sítě velkou měrou podílel i celý tým ze společnosti Smarty - nejvíce pak Petr Šteiner (Performance Marketing Specialist) s kolegou Janem Novotným (Performance Marketing Manager). Díky aktivnímu přístupu těchto pánů se povedlo provést přechod bez výpadku a neustále program směřovat žádoucím směrem.
A jak je hodnocena spolupráce ze strany Smarty.cz?
Petr Šteiner
(Performance Marketing Specialist)
„Na platformě eHUB si nejvíce vážíme časové flexibility, se kterou přistupují k našim požadavkům. Kromě pokročilého reportingu a přehlednosti platformy oceňujeme také rychlost přechodu na eHUB z jiné platformy.“
Jan Novotný
(Performance Marketing Manager)
"Hlavní předností platformy eHUB je schopnost reagovat na naše požadavky ve velmi krátké časovém období. Za dobu naší spolupráce jsme si již vyžádali několik úprav na míru v podobě úpravy dashboardů, reportingu i měření a schvalování transakcí. Zatím jsme nenarazili na úpravu, která by pro eHUB nebyla realizovatelná.“
Další články


