Nechceme být největší affiliate síť, chceme být nejlepší, říká Martin Bětík
Martine, už jsi v eHUBu nějaký pátek. Rád bych tě vyzpovídal o tom, co tě k nám přivedlo, a jak to po prvních měsících u nás hodnotíš.
Martine, už jsi v eHUBu nějaký pátek. Rád bych tě vyzpovídal o tom, co tě k nám přivedlo, a jak to po prvních měsících u nás hodnotíš.
Vraťme se nejprve do letošního léta - byla práce v další síti jasná volba nebo jsi se rozhodoval i mezi něčím jiným?
První volba to nebyla. Původně jsem hledal jeden e-shop, který by měl zájem o zlepšení affiliate programu. Sliboval jsem si, že budu mít větší přehled o číslech a potřebách firmy. A budu tak moct lépe plnit jejich cíle, což pokud spravuješ affil externě úplně nelze. Na druhou stranu jsem se bál, že u opravdu velkých e-shopů budu jen jedním malým kolečkem v soukolí a nebudu moci nic ovlivnit. Dostanu stanovenou výši PNO, a to budu muset držet. Žádný rozvoj, akce - nic takového - jen rutinní provoz.
Proč nakonec zvítězila práce v další síti, potažmo přímo eHUB?
Jak jsem psal, hledal jsem firmu, kde znají sílu affiliate a chtějí ji naplno využít. To jsem zde našel, navíc také touhu affil dělat lépe a na vyšší úrovni.
Ohromnou výhodou je vlastní tracking systém, což je pro spoustu lidí nezajímavá věc. Což je pro člověka, který v něm tráví většinu dne, něco velmi přínosného. Třeba možnost že řeknu, tenhle report se mi nelíbí, potřeboval bych čísla vidět takto a takto... No a za týden mám nový report v adminu. Tohle je skvělé. Navíc máme prostor systém dále vylepšovat nejen pro naše potřeby, ale i pro potřeby inzerentů a partnerů.
No a pak také atraktivní nabídka, kterou jsem od tebe dostal - podílej se na vývoji unikátního sw, spravuj menší počet partnerských programů a věnuj se také partnerům.
Naplnily se tvé představy? Co bylo případně největší překvapení, ať už pozitivní nebo negativní?
V minulosti mě někdy trápilo, že některá rozhodnutí nemohu s nikým konzultovat. Buď tomu nerozuměli technicky, nebo bych jim musel ukázat čísla, a to jsem nechtěl. Teď mohu říci, že mě v eHUBu baví, že mám kolem sebe lidi, kteří affilu rozumí.
Těším se na věci, které připravujeme nebo jsme už zavedli. Třeba to, že se na nás obracejí firmy, které affiliate několik let provozují, zda jim dokážeme poradit či jejich affil program postrčit. Nově tak zavádíme audit affiliate programu, který dokáže inzerentům pomoci.
Druhou věcí, na kterou se těším, je plánované spuštění affiliate školení. Věřím, že dokážeme připravit jak začátečníky, tak už lidi, co nějaký ten pátek affiliate mají.
Co se negativních překvapení týká - tak mne překvapilo, jak hodně se používá slovní spojení affiliate kampaň. Vnímám affiliate jako dlouhodobou záležitost, slovo kampaň je zas něco dočasného (volební kampaň, vánoční kampaň atd.). Chtěl bych, aby časem slovo kampaň na našem webu již nebylo. Myslím, že affiliate program či provizní program je lepší.
Máš z hlediska působení v czaffil sítích docela unikátní zkušenost, a tedy možnost porovnání. V čem se podle tebe eHUB liší od tvých předchozích pracovních zkušeností?
Liší se velmi výrazně a to tím, že nechceme být největší affiliate síť. Chceme být nejlepší affiliate síť, která bude mít zajímavé inzerenty a silnou skupinu partnerů dodávající potřebný výkon.
Druhým rozdílem je touha po lepších službách pro inzerenty. Chceme jim dodávat lepší produkt. Myslím si, že dnes to již není o tom spustit affiliate program a hotovo. Dnes je to také o dalších činnostech, např. pokročilé analytice nebo alternativních možnostech trackingu.
Z hlediska velikosti stále máme co dohánět – co podle tebe eHUBu chybí k větší dynamice?
Záleží, jestli do tohoto krysího závodu chceme nastoupit. Netoužím spravovat 60 a více programů - tím jsem si prošel a vím, že spravovat je dobře v takovém množství nelze. Myslím si, že s dostatečně zajímavými inzerenty stačí mít menší počet. Ostatní sítě to vidí jinak a jejich affil managerům nezávidím. Tam o kvalitní správě nemůže být ani řeči.
Přijde mi, že za těch pár týdnu jsme dost pokročili. Máme zkušený tým, tři nové produkty – tak teď je to jen na nás.
Jak vnímáš současný affiliate trh, ať už z pohledu konkurenčních sítí, z pohledu spolupráce inzerentů, nebo schopnosti partnerů generovat objemy?
Přijde mi, že v zahraničí proběhla velká konsolidace affil sítí. Jsem zvědav jestli se tato móda dostane i k nám. To že zde máme sedm sítí, které se často přetahují o stejné inzerenty, není dle mého názoru dlouhodobě udržitelná situace.
Myslím, že se blížíme do situace, kdy bude v Čechách více affil programů než partnerů. Osobně bych v dnešní době nechtěl spouštět samostatně běžící affil program.
Pár partnerů je schopno generovat vetší objemy, jen je potřeba je zaujmout a přesvědčit, že mají věnovat svůj fokus právě mému programu.
Propaguješ ty sám nějaké affiliate programy a jak se ti daří?
Považuji za velmi vhodné, aby affiliate manager byl zároveň i affiliate partnerem. Možná i díky tomu daleko lépe rozumím potřebám partnerů a dokážu pak inzerentům vysvětlit, co partneři potřebují, co je zajímá a hlavně proč.
Takže ano propaguji. Řekl jsem si, že zkusím v eHUBU každý program. Mám takový jednoduchý test, kdy díky placenému promu na FB mohu velice rychle ověřit konverznost programu. Zjistím tak celkem rychle, co funguje a co ne.
Navíc jsem po dlouhé době rozjel svůj vlastní projekt se zajímavou nikou. Rád se časem podělím o výsledky.
Co bys doporučil nebo vzkázal novým zájemcům o affiliate obor?
Pokud již mají web, a uvažují o monetizaci přes affiliate, ať nám napíší. Rádi jim poradíme jak na to, kapacitu a přehled v oboru máme. Dokážeme poradit či navrhnout funkční strategie.
No a pokud chce někdo začít na zelené louce, tak ať se věnuje oboru či tématu, ke kterému má nějaký vztah. Hlavně se nevzdat hned po prvním měsíci, výsledky se většinou dostaví až později.
Jak dlouho plánuješ, že chceš v eHUBu vydržet? :)
No samozřejmě co nejdéle. Chci vidět jak program, který jsem spouštěl, funguje po X letech. Nejen poslouchat, že affil, který jsem před lety pomáhal spouštět stále běží a daří se mu a já u toho nejsem. No, ale také uvidíme, jak se Vám budu líbit já :- )