Spousta nových funkcí pro práci s XML feedy pro affiliate v eHUBu

Pracovat s XML je náročné. Co e-shop, to jiný standard výstupu. Ne všechny problémy dokážeme naší novou technologií v eHUBu vyřešit, ale dost z nich ano. Co je tedy nového?

Milan Pichlík
21.04.2020
blog picture
Spousta nových funkcí pro práci s XML feedy pro affiliate v eHUBu

Pracovat s XML je náročné.

Co e-shop, to jiný standard výstupu. Jinak pojmenované parametry, velké obrázky, nepotřebné parametry, špatně pojmenované produkty, celková obrovská velikost feedu, že je problém ho vůbec zpracovat atd.

Tyto a spousta dalších problémů vás určitě v souvislosti s XML feedy trápí.

Ne všechny problémy dokážeme naší novou technologií v eHUBu vyřešit, ale dost z nich ano a tím vám usnadnit vaší práce při budování affiliate katalogů, srovnávačů a dalších projektů, kde jsou kvalitní XML feedy třeba.

Co je tedy nového?

Trocha teorie úvodem

Pokud už provozujete nějaké affiliate katalogy, nebo máte srovnávač cen a zboží, pak už moc dobře víte, co je XML feed a k čemu se vám hodí. Pokud však jste se s tímto nesetkali, tak takový XML feed vám zajistí, že si zboží vybraného e-shopu můžete importovat na váš web, porovnávat ceny mezi sebou atp.

Feedy jsou v různém formátu podle toho, který portál je využívá. U nás jsou nejznámější formáty pro Heureku, Zbozi.cz a Google. Dále se můžete setkat s feed pro Glami a další.

Když to úplně zjednoduším, XML feed je vlastně textový soubor. Čím více řádků / znaků obsahuje, tak tím je větší. Nicméně ne všechny parametry, které inzerenti do XML feedů dávají, jsou pro affiliate třeba.

Typickým příkladem jsou varianty produktů. Jako affiliate partneři nepotřebujeme mít 5x ten samý produkt ve feedu, který se liší třeba jen velikostí. Mezi další problematické položky patří například X variant obrázků, dopravců, Heureka CPC a další parametry, které nejsou pro affiliate vůbec třeba.

Proto jsme se rozhodli přijít s něčím čemu říkáme „eHUB formát XML feedu“.

XML feed v eHUB formátu

Jak to funguje, je dobře ukázané na této grafice:

Grafika ukazující vznik XML feedu v eHUB formátu

Na jedné straně pouštíme do řešení XML feedy našich inzerentů (ne všechny, ale o tom později). Poté se feedy v našem řešení zpracují, uloží na server a jsou připraveny k tvorbě exportů (o tom také později).

eHUB formát je tedy to jaké výstupní parametry feed obsahuje a jak se jmenují. Jinými slovy – jakou má strukturu. Ta je pro každý feed stejná. Jako affiliate partner tedy přesně víte, s jakou strukturou budete vždy pracovat.

Feedy se mohou lišit pouze v tom, že produkt může obsahovat více různých parametrů.

Pro ukázku se můžete podívat na příklad struktury eHUB formátu XML feedů:

Specifikace struktury XML feedu

Proč je to zrovna takto a jaké to přináší výhody?

1. Vždy stejný formát

Podle ukázky výše vidíte, jakou strukturu feedy v našem formátu mají. Díky tomu můžete naše feedy lépe importovat. Nemusíte řešit, jak je třeba pojmenovaný název produktu atp. Bude to vždy stejné.

2. Obsahuje pouze důležité parametry

Díky tomu je velikostně menší (má méně řádků) a usnadní tak vaše importy. Menší feed = rychlejší importy a aktualizace. Zároveň je to i menší zátěž na váš server jako celek.

3. Optimalizované obrázky

Každý jednotlivý obrázek si ukládáme k nám na server a URL takového obrázku pak posíláme do výsledného XML feedu. Takový obrázek už u nás bude uložený na pořád. Nemůže se tedy stát, že inzerent změní URL obrázků u sebe na webu nebo přímo ve feedu a tím by se vám web rozsypal nebo byste museli obrázky přeimportovávat apod.

Všechny obrázky navíc zmenšujeme v poměru stran a minifikujeme. Nemělo by se tedy stát, že by obrázek v našich exportech měl více než 100 kB. To má pozitivní vliv jednak na rychlost načítání vašeho webu a také na rychlost stahování celého feedu.

TIP: Díky této funkci je také skvělou možností obrázky zobrazovat externě s odkazem na náš server. Nemusíte si je tedy vůbec stahovat k sobě na web a tím ho zbytečně nafukovat. Pro bližší informace k této funkcionalitě se neváhejte obrátit na affiliate manažera příslušného programu. :)

4. Aktuálnost

Každý jednotlivý feed inzerenta stahujeme v našem řešení 4x denně a veškeré aktualizace se automaticky promítají do exportů. K dispozici tedy máte stále aktuální data.

5. Affiliate odkaz

Když si zkopírujete eHUB formát XML přímo od nás z administrace, tak již bude rovnou obsahovat vaše affiliate ID u všech URL produktů. Další práce, co vám odpadá a eliminace možnosti vzniku případné chyby v důsledku vytvoření špatné URL.

6. Částečná oprava názvu produktů a stromu kategorií

Některé eHUB XML feedy mají lepší názvy produktů a vylepšený strom kategorií, který například neobsahuje „Heureka.cz“ apod. Toto neplatí pro všechny XML feedy, protože ne vždy je pomocí regulárních výrazů možné názvy produktů upravit, aby byly použitelné.

Abyste měli lepší představu, jak vypadá „použitelný název produktu“, tak tohle je například špatná podoba původního názvu:

„Gino Rossi XT3288-ELB-BGBW-9999-T"

Zákazník z toho nemá šanci poznat o jaký produkt se jedná a přínos pro SEO také nic moc. Vylepšený název takového produktu pak vypadá například takto:

„Kabelka Gino Rossi XT3288-ELB-BGBW-9999-T Černá“

Míra „vylepšení“ vždy závisí na datech, které jsou od inzerenta ve feedu k dispozici.

Co dále umíme?

Další nespornou výhodou je to, že v exportu eHUB feedů najdete pouze produkty, které jsou aktuálně skladem, mají náhledový obrázek a jsou zařazené v nějaké kategorii. Nemělo by se tedy stát, že byste pracovali s víceméně nepoužitelnými produkty.

Mezi hlavní výhody eHUB feedů však nesporně patří možnost vytvořit exporty pro affiliate partnery na míru. Chcete například z feedu produkty jen od konkrétní značky? Nebo třeba jen konkrétní kategorii? Případně jakoukoliv kombinaci kategorií / značek v daném feedu, aby výsledný export obsahoval opravdu jen to, co potřebujete? Žádný problém!

Již tohle samo o sobě práci hodně usnadní. Nicméně umíme i další zajímavou věc, a to je kombinace více XML feedů dohromady, a to vše na přání affiliate partnera. Chcete například vše od značky Converse z AboutYou, UrbanStore, eObuv a Spartoo v jednom XML feedu? Není problém!

Usnadní se vám tím pádem import na vaše stránky, protože místo několika feedů nahrajete jen jeden a ten navíc bude obsahovat pouze to, co potřebujete.

Co naopak neumíme (zatím)?

  • V první řadě neumíme kouzlit do feedu nové parametry. Pokud například inzerent ve vstupním feedu nezmiňuje, že konkrétní produkt je červený a nikde jinde ve feedu to u daného produktu není zmíněno, aby se to dalo použít, tak bohužel nejsme schopní s tím nic udělat. To samé se týká například velikostí. Pokud inzerent do feedů neposílá dostupné velikosti produktů, tak je bohužel není možné dostat ani do našich exportů. Vždy jsme tedy částečně závislý na datech, které od inzerenta dostaneme.
  • Další věc, co neumíme, se týká stromu kategorií u kombinace více XML feedů e-shopů dohromady. Pokud se rozhodnete využít možnosti exportu z více e-shopů, je potřeba počítat s tím, že každý e-shop má jinou strukturu kategorií a ta se promítne i do exportu. Takže poté při importu na vaše stránky ideálně nepoužívejte parametr , protože by se vám nahrály stromy kategorií z různých e-shopů. Toto je do budoucna technicky možné zvládnout a bude to záviset pouze na požadavcích partnerů, zda to budou chtít nebo ne.
  • V řešení aktuálně nemáme všechny XML feedy našich inzerentů. Jedním z důvodů je, že XML feed inzerenta je v dobré kvalitě a není třeba ho „vylepšovat“ přes naše řešení. Dalším důvodem je, že zatím žádný partner neměl o vylepšený formát zájem, a tak pro nás nemělo smysl ho na serveru mít. Serverová náročnost je u našeho řešení velká, a proto tam ve finále všechny feedy našich inzerentů mít nebudeme. Nicméně naše nejlepší programy tam budou vždy a zbytek bude záležet na požadavcích affiliate partnerů.

Řešení tedy rozhodně není dokonalé a stále je na čem pracovat. Nicméně si troufám říct, že už v současném stavu vám opravdu pomůže pro efektivnější práci s XML feedy.

Proč bych měl dělat web s XML feedy?

Díky práci s daty o produktech v XML feedech jste schopni vytvořit nejrůznější mini (nebo i větší) srovnávače produktů. Vyhledávače stále nemají s těmito weby problém. Indexace i jejich následné umístění ve výsledcích vyhledávání je při správném provedení stále v pohodě.

Kdybych měl něco doporučit, tak je vhodné weby s XML feedy postavit na nějakém obsahovém webu, kde je i běžný textový obsah (články / recenze). Nejen ten vygenerovaný z XML feedů.

Od drtivé většiny našich inzerentů jsou weby na bázi XML feedů vítány velice pozitivně. Pokud vás tedy baví práce s daty, nebojíte se technických problémů, rádi ladíte rychlost načítání a celkově trávíte optimalizací svých webů hodně času, tak jsou XML feedy opravdu dobrá challenge, kde se můžete vyřádit.

Nicméně jak jsem již psal. Pracovat s XML feedy není jednoduché, ale i na základě vlastních zkušeností mohu říct, že tyto weby dokážou vydělávat opravdu zajímavé peníze. Za zkoušku to stojí.

Kde u nás najdete eHUB feedy?

Všechny eHUB feedy najdete po přihlášení do administrace v sekci Reklamní prvky – XML Feedy.

Sekce Reklamní prvky – XML Feedy v administraci eHUB Výpis XML feedů v eHUB formátu

Co dělat, když budu chtít feed na míru?

Není nic jednoduššího než napsat konkrétnímu affiliate manažerovi daného programu a ten vám rád pomůže. :-)

Do sekce XML feedů připravujeme formulář, pomocí kterého si budete moci o přesnou podobu XML feedu sami zažádat.

Pokud bude o tuto funkci zájem, tak lze teoreticky připravit i možnost, že si partner bude moci feedy generovat přímo ve své eHUB administraci. Bez nutnosti psát affiliate manažerovi.

To je k tématu XML feedů vše.

Ať se daří!

Milan

Milan Pichlík
Co-owner

Další články

blog picture
03.04.2024 Rubrika
Affiliate není jen o e-commerce! Jaké další segmenty skvěle fungují?
Rozhodli jsme se vám přiblížit téma, které bychom mohli stručně nazvat jako „affil mimo ecommerce“. O co jde, jací partneři toto propagují a kdy dává smysl affil využít? Přečtěte si v našem článku.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Reálná zkušenost CSS partnera v affiliate síti
Po úvodním teoretickém článku k CSS jsme ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovname.cz připravili case study zaměřenou na CSS v affiliate z pohledu partnera. Jak hodnotí spolupráci a jaké byly výsledky? Přečtěte si.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2024. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.