Nový tracking

Po několika letech jsme se rozhodli kompletně přepsat trackovací jádro našeho systému. Klasický princip trackování přes tzv. cookies 3. strany, na kterém affiliate běžně fungoval snad 20 let, již není dnes postačující. Jaké změny u nás nastaly?

Ondřej Hájek
24.06.2019
blog picture
Nový tracking

Po několika letech jsme se rozhodli kompletně přepsat trackovací jádro našeho systému. Hlavním důvodem je trend změn v prostředí internetových prohlížečů, které po vzoru GDPR čím dál více dbají na ochranu soukromí uživatelů. Klasický princip trackování přes tzv. cookies 3. strany, na kterém affiliate běžně fungoval snad 20 let, již není v dnešní době postačující. Za účelem maximální akurátnosti našeho trackingu jsme udělali několik změn, které se promítnou s aktualizací trackovacích kódů na webech našich inzerentů.

Clicktracking

Dlouhodobě dbáme na to, aby odkazování v našem systému bylo pro affiliate partnery jednotné. Tzn. všechny naše programy jsou na úrovni návštěv trackovány tzv. redirectem – Publisher nejprve odkazuje na náš server, který zaznamená klik a uživatele následně nasměruje na web inzerenta. Oproti přímému odkazování s parametry tak máme všechen traffic pod kontrolou, dokážeme jej například v případě problémů jednoduše blokovat nebo zajistit jeho 100% označkování jakýmikoliv dalšími parametry. Tato metoda dlouhodobě fungovala bez potřeby umístit na každou stránku webu inzerenta krátký JS, který by návštěvy měřil. S nutností zvýšit akurátnost celé technologie jsme se ale rozhodli, že clicktracking o tuto funkci rozšíříme. Odkazování tedy zůstává jednotné – partneři nadále odkazují nejprve přes náš server, ten zaznamená klik a redirectuje uživatele na web inzerenta. Nový JS ještě doplní informace o návštěvě o další hodnotné údaje a hlavně uloží jednoznačnou identifikaci z cookies na další místa v prohlížeči. Dohromady se tak jedná o robustní základ pro následné měření konverzí.

Salestracking

Historicky byly konverze napříč různými affiliate platformami trackovány buď skrze jednoduchý pixel nebo JS. Každá z těchto metod měla své výhody i nevýhody. JS je náchylný na chyby v konzoli nebo celkově blokaci ze strany uživatele (resp. adblocku). Dokáže ale identifikaci uživatele přečíst z různých typů cookies a dalších úložišť v prohlížeči. Pixel na druhou stranu zafunguje pouze s původními cookies 3. strany, ale načtený je v zásadě vždy. Náš nový kód pro sledování přivedených objednávek (ten, který mají inzerenti vložený na stránce potvrzující odeslání objednávky) tak kombinuje obě tyto metody, abychom zvýšili pravděpodobnost úspěšného zaznamenání provize. Za některých scénářů je stále lepší pixel, v jiných případech zase zafunguje JS – kombinací těchto metod jsme dospěli k zatím nejvyšší námi zaznamenané akurátnosti affiliate trackingu.

Více informací o objednávce = lepší analytika a optimalizace

Základní hodnoty, které o námi přivedené objednávce potřebujeme, je její jednoznačné ID a hodnota. Do konverzního kódu ale jde přidat další parametry jako informace o objednávce – jde především o podobu použitého slevového kupónu, slevu z něj plynoucí, informaci, jestli se jedná o nového nebo vracejícího se zákazníka, typ platební metody nebo jinou měnu než CZK. Především díky informaci o použitém kupónu pak dokážeme inzerentům lépe reportovat tento typ affiliate propagace a efektivně jej optimalizovat. Na základě příznaku o novém nebo vracejícím se zákazníkovi zase můžeme rozdělit provizní model a nastavit lépe akviziční strategii programu. Všeobecně se snažíme vést inzerenty k tomu, aby na affil nenahlíželi jako na neměnný celek – v případě plošné optimalizace jsou pak demotivováni i ti nejlepší partneři. S inzerentem je důležité se vysvětlit, jakou problematiku aktuálně řeší, sbírat relevantní data a vyhodnotit je na úrovni jednotlivých affiliate partnerů. Řadu takových reportů máme připravenou a s vybranými klienty je pravidelně řešíme – stačí se domluvit na úpravě trackovacího kódu, abychom dodatečná data sbírali.

Dodatečné informace skrze API

API většina z inzerentů využívá především pro stahování statistik, případně k schvalování konverzí k fakturaci. Samotné schvalování je vlastně také doplnění původního záznamu o objednávce o další parametr – informaci, jestli byla objednávka řádně dokončena, zaplacena a nestornována. Stejně tak je naše API připravené přijmout jakoukoliv z ostatních dodatečných hodnot – pokud třeba na stránce potvrzující přijetí objednávky ještě není k dispozici informace o tom, jestli se jedná o objednávku nového nebo vracejícího se zákazníka, můžete nám následně tuto informaci doplnit skrze API.

Jako jediná affiliate platforma v CEE regionu neustále vyvíjíme vlastní systém včetně trackingu. Dává nám to takřka neomezené možnosti – co je technicky realizovatelné a zároveň to dává z obchodního hlediska smysl, rádi vyzkoušíme a posuneme tak nejen český affiliate zase o kousek dál. I naši inzerenti jsou v tomto směru pro nás inspirace – klidně nám dávejte doporučení na to, z jakého pohledu potřebujete affiliate analyzovat, a otevřeme dialog o tom, co proto můžeme společně udělat.

Ondřej Hájek
Founder

Další články

blog picture
03.04.2024 Rubrika
Affiliate není jen o e-commerce! Jaké další segmenty skvěle fungují?
Rozhodli jsme se vám přiblížit téma, které bychom mohli stručně nazvat jako „affil mimo ecommerce“. O co jde, jací partneři toto propagují a kdy dává smysl affil využít? Přečtěte si v našem článku.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Reálná zkušenost CSS partnera v affiliate síti
Po úvodním teoretickém článku k CSS jsme ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovname.cz připravili case study zaměřenou na CSS v affiliate z pohledu partnera. Jak hodnotí spolupráci a jaké byly výsledky? Přečtěte si.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2024. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.