Jaké jsou možnosti provizních modelů v affiliate programu?

Jak lze pracovat s provizemi tak, aby byl váš affiliate program co nejefektivnější?

Lukáš Jabůrek
26.02.2020
blog picture

Plánujete spustit affiliate program a nevíte, jak nastavit ideální provizi?

Případně už program spuštěný máte, ale nemáte výsledky, jaké byste si představovali?

V následujícím článku bych rád shrnul možnosti, jak lze pracovat s provizními modely tak, abyste na affil programu měli ty nejlepší výsledky!

Proč jedna provize někdy nestačí?

Jestli provozujete e-shop, kde nabízíte velké množství rozličných produktů, případně prodáváte kombinaci svých a „cizích“ produktů, určitě máte na každé kategorii produktů jinou marži.

Zároveň taky pro vás může být nový zákazník hodnotnější než ten, který u vás již nakoupil. Můžete také více podpořit partnery, kteří Vás propagují na Instagramu, YouTube a dalších službách.

Sledování PNO

Důležitou roli v tomto rozhodování hraje (mimo jiné) PNO. Tento ukazatel znamená Podíl Nákladů na Obratu a popisuje procentuální vyjádření hodnoty nákladů vydělené celkovou hodnotou dosažených konverzí. V našem případě se do PNO počítá jak provize z objednávky, tak i hodnota využitého slevového kupónu.

report PNO

Na tomto snímku obrazovky vidíte report z našeho systému, který ukazuje inzerentům, jaké mají PNO (provize + využitý slevový kupón) u konkrétního programu za konkrétní období, jehož součástí je i analýza jednotlivých partnerů a jejich PNO.

Máte stanovené PNO na affiliate objednávky?

Pokud máte stanoveno, přes jaké PNO se nechcete s affiliate kanálem dostat, je ideálním řešením právě úprava provizí na základě níže uvedených možností. V naší síti můžete sledovat PNO na úroveň jednotlivých partnerů a máte tak naprostý přehled o výkonu každého z nich. Na základě toho pak můžete upravovat provize, spolupráci apod.

Můžete tedy nastavit jednotnou provizi pro všechny partnery, nicméně na některých objednávkách budete, v těch nejhorších případech, i prodělávat, zatímco na jiné produkty, které byste chtěli podpořit, naopak můžete nabídnout větší provize. Níže je popsáno několik možností, jak lze s provizemi pracovat a jak lze provize kategorizovat:

  1. Podle typu partnera
  2. Podle kategorií produktů
  3. Podle značky produktů
  4. Podle typu zákazníka (nový/vracející)
  5. Podle využití slevového kupónu
  6. Podle typu dopravy/platby
  7. Kombinace

Jak lze nastavit jednotlivé provize?

Prvním důležitým bodem je, co vše umožňuje systém, na kterém provozujete e-shop. Je potřeba, aby v datové vrstvě byly k dispozici údaje, na základě nichž se bude provize vypočítávat. Zároveň také affiliate platforma musí umožňovat sledování těchto jednotlivých parametrů.

data

Na obrázku je ukázka, co všechno dokáže náš systém měřit, pokud dostane od inzerenta dostatek údajů. Vidíte číslo objednávky, její hodnotu, znění použitého kupónu, kopónovou slevu, platební metodu, status zákazníka a měnu, ve které je objednávka vedena. Dále lze také sledovat kategorii produktu, značku produktu a mnoho dalšího.

Druhou, méně oblíbenou možností je poté manuální kontrola a úprava transakcí zpětně. Pravidelný reporting transakcí a doplnění jejich kategorie/značky/typu zákazníka atd. však zabere čas, může se také vyskytnout i chyba.

1/ Provize podle typu partnera

Existuje mnoho typů partnerů, kteří se liší typem propagace. Existují obsahoví partneři, cenové srovnávače, influenceři, cashbacky a kuponové weby, charitativní partneři, e-mailingoví partneři a mnoho dalších.

Pokud má pro Vás největší hodnotu obsah, ať už se jedná o recenze produktů/služeb, porovnání s konkurencí apod., zkrátka chcete, aby partner věnoval propagaci nějaký čas, podpořte ho! Nabídněte obsahovým partnerům větší provizi, případně domluvte exkluzivní akci, díky nimž získáte mnoho zajímavého obsahu, ze kterého budou diváci/čtenáři přecházet na vaše stránky.

Máte silnou kuponovou strategii a vaši zákazníci jsou silně cenově senzitivní? Podpořte kuponové portály a získejte díky nim více objednávek! Stejně tak můžete podpořit i cashbacky, díky nimž získají zákazníci určitou část peněz zpět. Hodně z nich se totiž rozhoduje právě na základě ceny, kterou za zboží dají. Slevový kupón nebo cashback z objednávky je proto jistě motivuje k nákupu.

2/ Provize podle kategorií produktů

Pokud máte velký e-shop, kde nabízíte mnoho kategorií produktů (typicky móda, elektronika apod.), máte jistě přehled o tom, jaké marže máte na jednotlivých kategoriích produktů. Je jasné, že na elektronice neexistuje stejná marže, jako například na oblečení.

Díky vhodnému affiliate systému však můžete tyto kategorie rozdělit a partnerům nabídnout provizi na základě jednotlivých kategorií. Lze tak jednoduše nastavit, že na elektroniku získají partneři provizi 1 %, na zahradní nábytek 7 % a na plavky 15 %. Nebudete tak na žádné kategorii ve ztrátě, oproti případům, kdy byste na celý e-shop nastavili plošnou provizi třeba na 5 %.

3/ Provize podle značky produktů

Nabízíte v e-shopu mnoho různých značek, na kterých však máte rozdílnou marži? Nastavte rozdílnou provizi pro různé značky.

Různí dodavatelé dodávají produkty za různé ceny, vaše vlastní produkty budou mít jistě vyšší marži a můžete si tak dovolit nabídnout za ně vyšší provize, protože zároveň chcete vlastní značku co nejvíce podpořit. Využijte tak možnosti provizního modelu na základě značky produktu.

4/ Provize podle typu zákazníka (nový/stávající)

Nový zákazník je ve většině případů pro e-shop hodnotnější než ten, který už u vás nakoupil. Díky tomu můžete podpořit partnery, kteří vám přivedou do e-shopu nového zákazníka, vyšší provizí. Důležité je však si na své straně správně nastavit, kdo je vlastně nový zákazník. Může to být člověk, který u vás ještě nenakupoval na konkrétní email, který za posledních 12 měsíců nenakoupil atd.

Na základě vámi vybraného typu rozpoznání nového/stávajícího zákazníka pak můžete nastavit provize partnerům.

5/ Provize podle využití slevového kupónu

Při výpočtu provize, kterou budete nabízet partnerům, je třeba počítat i s tím, že mohou využít speciální slevový kupon či nějaké jiné vaší akce. Je proto potřeba s tímto počítat tak, abyste se zbytečně nedostávali u objednávek do záporných hodnot.

Zároveň také můžete naopak využít konkrétní slevový kupón k podpoření konkrétního partnera, který ho bude sdílet za zajímavější provizi.

Můžete proto, díky rozpoznání slevového kupónu systémem, nastavit různé provize. Pro první případ můžete nastavit provize nižší při využití slevových kupónů, případně při využití konkrétních slevových kupónů. Vyhnete se tak případu, že byste kvůli provizi + kupónu byli s objednávkou v červených číslech.

Můžete ale také nastavit vyšší provizi pro konkrétního partnera, pokud použije konkrétní přidělený kupón. Můžete ho tak díky speciálnímu kupónu a speciální provizi podpořit v propagaci.

6/ Provize podle typu dopravy/platby

Máte otevřenou kamennou prodejnu a chcete podpořit její návštěvnost, nebo chcete zkrátka ušetřit při předávání zásilky? Můžete jednoduše nastavit provizi na základě typu dopravy nebo platby. Podpoříte tak konkrétní typ dopravy nebo platby a můžete dosáhnout svého cíle.

7/ Kombinace

Pokud máte velký e-shop a hodně se zaměřujete na výsledky a důkladně je analyzujete, lze vytvořit i zajímavé kombinace výše zmíněných provizních kategorií. Lze tak například kombinovat provize podle nového/stávajícího zákazníka s kategorií produktů nebo rozdělit provize podle typu partnera a nového/stávajícího zákazníka. Tyto a další kombinace však vyžadují mít již dostupné výsledky affil programu, aby byly provize nastavené správně a hlavně efektivně.

Důležité však je nedělat provizní modely příliš složité. Program bude tak díky nastavení mnohem transparentnější a vyhnete se případným reklamacím/stížnostem ze strany partnerů ohledně připsané výše provize, která by dle jejich slov měla být jiná.

Závěr

V tomto článku jsem se vám pokusil přiblížit možnosti, jak lze kategorizovat provize tak, abyste měli Váš affil program efektivní a hlavně na něm zbytečně netratili. Zároveň díky správnému nastavení můžete podpořit zajímavé partnery.

Jak jsem zmiňoval na začátku, je vždy potřeba brát na zřetel, co umožňuje váš e-shop a jaké jsou možnosti affiliate sítě/systému, ve kterém affil program provozujete, nebo plánujete provozovat

Lukáš Jabůrek
Affiliate manager team leader

Další články

blog picture
03.04.2024 Rubrika
Affiliate není jen o e-commerce! Jaké další segmenty skvěle fungují?
Rozhodli jsme se vám přiblížit téma, které bychom mohli stručně nazvat jako „affil mimo ecommerce“. O co jde, jací partneři toto propagují a kdy dává smysl affil využít? Přečtěte si v našem článku.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Reálná zkušenost CSS partnera v affiliate síti
Po úvodním teoretickém článku k CSS jsme ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovname.cz připravili case study zaměřenou na CSS v affiliate z pohledu partnera. Jak hodnotí spolupráci a jaké byly výsledky? Přečtěte si.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2024. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.