Jak v eHUB přistupujeme k výplatám v případě platebních problémů inzerenta

Jak v eHUB přistupujeme k výplatám v případě platebních problémů inzerenta

Michal Majgot
07.03.2019
blog picture
Přístup eHUB k výplatám

V souvislosti s aktuální atmosférou na českém affiliate trhu bychom rádi uklidnili naše partnery tím, že odkryjeme naše mechanismy a přístup k výplatám v případě platebních problémů inzerenta. Vnímáme, že transparentnost této problematiky se ukazuje jako klíčová.

K problémům s úhradami faktur ze strany inzerentů pochopitelně dochází i u nás. Nemáme bezedné cashflow a k těmto situacím chceme přistupovat s nejvyšší zodpovědností vůči všem stranám.

Předně nepoužíváme kreditní systém a nevypínáme kampaně při každé krátké prodlevě s placením.

Nepřijde nám férové narušovat výdělky affiliate partnerů. Nechceme ohrožovat jejich spuštěné placené kampaně, nebo je případně nutit být nonstop u počítače kvůli případnému zastavení útrat. Také jim nechceme kazit důvěryhodnost v očích jejich návštěvníků tím, že bychom snad zamezili funkčnosti umístěných propagačních odkazů.

Jednak za opoždění platby inzerenta naši partneři nemohou, neví o tom a jednak to zpoždění ani nemusí být nijak závažné pro pokračování spolupráce.

Naši inzerenti při vstupu do naší sítě skládají depozit, který slouží jako pojistka proti podobným situacím. Pochopili jsme, že depozit ale není všespásný. Jeho výše musí reagovat na průměrnou výši faktur, která se v průběhu roku mění. Jako affiliate síť zkrátka musíme hlídat vývoj platební morálky inzerentů a tomu odpovídající výši kauce.

Nechráním však naše partnery pouze do výše depozitu. Naopak. Depozitem částečně chráníme sebe. Ve chvíli, kdy nám inzerent schválí transakce a my mu tedy vystavujeme fakturu, partnerům vyplatíme veškeré schválené provize. Provize partnerům vyplácíme bez ohledu na splacení dotyčné faktury inzerentem a bez ohledu na výši kauce, kterou od inzerenta držíme!

Říkat si o kauci, jsme se museli naučit

Depozit jsme nemívali vždy. Napřed jsme se museli spálit.

Jedním z našich prvních inzerentů byl Nakupvakci.cz. Po téměř 6 letech naší spolupráce ukončil v prosinci 2016 provozovatel svou činnost krachem. Mluví se o kumulované ztártě 45 mil. Kč. Kauci u nás neměl. I přesto jsme vyplatili veškeré provize našim affiliate partnerům.

Pro zajímavost, dlužná částka je ještě dnes předmětem insolvenčního řízení. Spálili jsme se my, nikoliv partneři, kteří s námi v dobré víře spolupracovali a spolupracují.

Zde je výňatek z článku, ve kterém jsme začátkem roku 2017 komentovali ukončení kampaně:

“Na blogu konkurenční sítě se objevila obava, že jiné sítě (které třeba nemají kreditový systém) nevyplatí svým partnerům provize dlužné ze strany zkrachovalého inzerenta. Všechny schválené provize z řádně dokončený/zaplacených objednávek byly našim partnerům vyplaceny bez ohledu na to, jakou částku nám zůstal slevový portál Nakupvakci dlužen!” (Celý článek ze dne 02.01.2017)

Riziko spojené s platební morálkou inzerenta jsme vzali na sebe, protože to vnímáme jako povinnost provozovatele affiliate sítě.

Je naší prací odhadnout, kdy prodlení inzerenta už nestojí za udržení kampaně. Ta míra musí korespondovat s tím, co jsme v případě neuhrazení faktur schopni vykrýt. Něco nám jistí kauce, zbytek je naše riziko.

Pozadí vztahů s inzerenty a náš přístup

Podnikat znamená mimo jiné také nést rizika spojená s podnikáním. Jako affiliate síť bychom proto měli znát lidi a vztahy v pozadí. Měli bychom mít zájem na rozpoznání problémů a jejich dlouhodobosti.

O těchto problémech často partneři nevědí. Některé provize, které jsme už vyplatili, nám inzerenti dluží. Sami si řídíme riziko, které jsme schopni v případě nejčernějšího scénaře vykrýt. V žádném případě nepřenášíme tato rizika na partnery, kteří o rizicích neví a ani je nemohou nijak ovlivnit.

Například chápeme, že krátkodobé prodlení nám většinou nestojí za to, škodit partnerům vypnutím či přerušením běžící kampaně. Naopak narůstající dlouhodobé problémy řešíme ukončením spolupráce dostatečně včas na to, abychom se sami nemohli dostat do platební neschopnosti, a abychom mohli bez problémů vyplatit všechny partnery.

Tento článek jsme sepsali pro naše partnery z důvodu obav o narušení důvěry. Vyšší míra transparentnosti může trhu jen prospět.

Michal Majgot
Affiliate manager

Další články

blog picture
03.04.2024 Rubrika
Affiliate není jen o e-commerce! Jaké další segmenty skvěle fungují?
Rozhodli jsme se vám přiblížit téma, které bychom mohli stručně nazvat jako „affil mimo ecommerce“. O co jde, jací partneři toto propagují a kdy dává smysl affil využít? Přečtěte si v našem článku.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Reálná zkušenost CSS partnera v affiliate síti
Po úvodním teoretickém článku k CSS jsme ve spolupráci s Kristýnou Gröbnerovou ze Srovname.cz připravili case study zaměřenou na CSS v affiliate z pohledu partnera. Jak hodnotí spolupráci a jaké byly výsledky? Přečtěte si.
blog picture
02.04.2024 Rubrika
Jak se daří nám a Partnerům – aneb pár čísel za březen
Přehled dat za březen 2024. Zajímá vás jaká je nejvyšší provize, affiliate programy s největším růstem nebo kolik si vydělali nejlepší partneři?

Chcete něco podobného?

Zaregistrujte se.